woensdag 10 april 2024

Watertoren 175 - Boven- Hardinxveld.

 

We zijn toch weer bij onze auto terecht gekomen, natuurlijk zijn we dat, wie had anders verwacht. We fietsten verder en in Bergambacht  konden we, hoera, koffie drinken (Aan de Dijck) én, zeker zo belangrijk, overvaren. Aan de overkant weer verder gefietst, naar Sliedrecht, waar de auto op ons stond te wachten en waar we die dag begonnen waren bij de eerste watertoren. Fietsen op de auto en richting de laatste toren van die dag. We zouden er langs komen op de terugweg naar huis.

De watertoren in Boven-Hardinxveld werd gebouwd in 1923 in een typische interbellumbouwstijl die invloeden vertoont van de architectuur van het Nieuwe Bouwen, maar vanwege de zware kap ook verwant is aan de Amsterdamse School. De werkzaamheden werden uitgevoerd door bouwbedrijf de N.V. Algemene Beton Compagnie uit Den Haag.
De watertoren heeft een hoogte van 42,90 meter en een betonnen vlakbodemreservoir van 215 m³. De toren heeft de status rijksmonument en is ingeschreven onder 512954 in het monumentenregister. 

Dit waren de laatste watertorens die we vorig jaar zagen, een leuke dag met gelukkig prachtig weer tot de avond toe. We begonnen die dag (1-9-2023) bij de toren in Sliedrecht, daarna Zwijndrecht, Barendrecht, Krimpen a/d Lek, de onverwachte toren in Nieuw-Lekkerland en als laatste, deze in Boven-Hardinxveld. 81,97 km stond er op de teller, lekkere tocht, met enkele strubbelingen daargelaten, in een mooie streek, zo mag ik het toch wel samenvatten. 




9 opmerkingen:

  1. Die kop vind ik wel apart. Mooie tocht maakten jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En toen jullie bij deze watertoren waren, was je 'vlakbij' ons huis Toos...
    Als je het opzoekt op Google maps dan zie je dat over de rivier heen en strak naar het noorden de Parallelweg loopt en wij wonen dan iets ten westen van de kruising met de Neerpoldersweg bij de eerste lange sloot... We kunnen de watertoren zo vanuit huis zien staan!
    Jullie hebben een flinke fietstocht gemaakt hoor op die dag... dat doe ik je niet na! Eh, bij lange na niet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik het las dacht ik direct "dan was je vlak bij Elizabeth". en bij waar ik vele jaren heb gewoond. Wat een lange tocht maakten jullie, heerlijk!

      Verwijderen
  3. Wow, dat was een lange fietstocht! Veel gezien en veel beleefd onderweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een kale, maar toch mooie toren. En natuurlijk kwamen jullie bij de fietsen, wij verwachten niet anders van jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel speciaal is de serie watertorens geworden die jullie fotografeerden en bovendien ook leerzaam.
    Je zou er een kwartetspel van kunnen maken.Ik deed dat jaren geleden over het
    het eiland Kreta waar wij vaak samen vakantie vierden.Kijk maar op mijn oude blog.
    https://hoorndesovervloeds.blogspot.com/2013/07/mag-ik-van-jou.html
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het eerste wat in mij opomt bij het zien van de laatste foto is: het lijkt wel een religieuze tempel. Maar dat is het dus niet. Wat hebben julle gigantisch veel gefietst Toos, en hullie zijn ook veel moois onderweg tegengekomen. Ben heel benieuwd hoeveel kilometer jullie in deeerste maanden van 2024 al hebben afgelegd???

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een vreemde toren, Toos, Bij de eerste twee foto's dacht ik aan een Grieks bouwwerk maar de de kap geeft weer een heel andere indruk. Ja, een tempel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzondere kap. Het doet recht aan deze betonnen kolos.

    BeantwoordenVerwijderen