zondag 7 april 2024

Watertoren 173 - Krimpen a/d Lek.

 

En zo zijn we aangekomen bij nummer vier van die dag, de watertoren van Krimpen aan de Lek. Deze is gebouwd in 1909 en is ontworpen door architecten Visser en Smit uit Papendrecht. De toren heeft een traditioneel ambachtelijke stijl met neorenaissance motieven en staat aan de rivier de Lek vlak bij de kruising met de Noord en de Nieuwe Maas, heeft een hoogte van 47,2 meter en een waterreservoir van 250 m³.

Best een aardige toren, maar ik denk dat er niet echt in gewoond wordt ondanks dat er een verwijzing voor aan de straat hing (kam en schaar) naar een kapper. Maar misschien is dat in een bijgebouw.

We zagen op het terrein enkele gebouwen staan waarvan een ervan een filtergebouw is. Hoe ik dat weet, nou ik zag deze week op het www, dit bericht van maandag 11 maart.  Met vereende krachten is zaterdag het oude filtergebouw bij de watertoren van Krimpen aan de Lek opgevijzeld. De bijgebouwen op het watertorenterrein worden door de huidige eigenaren, Marcus Robben en Nicoline Pot, opgeknapt om er op termijn een B&B in te vestigen. Het filtergebouw was in de loop van de tijd flink scheef gezakt. Het werd zaterdag weer langzaam omhoog gebracht. Ongeveer veertig mensen gaven gehoor aan een oproep op Facebook om daarbij te komen helpen.

Op youtube zag ik HIER een filmpje van hoe dat ging. helaas krijg ik er geen geluid bij.


Bron, Het Kontakt, wikipedia en youtube.



8 opmerkingen:

  1. De bovenkanta lijkt op een stukje middeleeuws kasteel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat filmpje heb ik ook bekeken. Ik had geluid door op het tekentje ervoor te klikken. Interessant dat dat kan dat opvijzelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukt Dorothé, dankjewel ! Wat knap dat ze dat kunnen. Vond het zo mooi om te zien die samenwerking, het was een goed opgezet plan.

      Verwijderen
  3. Weer een mooie toren. Leuk dat daar een b&b naast komt. En dan ook zo vlak bij het water. Een mooie plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is weer een mooie. Deze winter veel in Krimpen aan de Lek geweest want daar zit mijn fysio. Maar die zit niet aan de Lek dus deze watertoren is me niet opgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De toren is op het nippertje gered door fotograaf Eppo Notenboom (uit Lekkerkerk). De gemeente wilde de watertoren slopen en dat veroorzaakte een rel. De gemeente beweerde dat er betonrot in zat, maar de toren is volledig gemetseld. Notenboom heeft er ook voor gezorgd dat de toren een Rijksmonument werd. Sinds vorig jaar is het eigendom van de kapper. Als ik de toren zie, voel ik me thuis. Maar dat heb ik ook met de Van Brienenoordbrug (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Allemaal plekjes bij ons in de buurt... Maar ik heb nooit op watertorens gelet; dat is nu wel anders hoor...:)

    BeantwoordenVerwijderen