vrijdag 12 april 2024

Couscous met kip ( RvdM ).

 

Het recept van dit gerecht staat op een vergeeld stukje krantenpapier en zit al jaren los in een mapje. Een paar weken geleden kwam ik het weer tegen, jaren bewaard en nog nooit gemaakt, tot toen. We vonden het alletwee lekker, maar ja ik had natuurlijk geen foto's genomen. Gisteren aten we het weer, dus hier het recept mét beelden.

Couscous met kip - Ingrediënten - 2 pers.

200 gr gerookte kipfilet - 2 tl zout (afgestreken) - 1 ui - 1 courgette - 3 el olijfolie - 180 gr couscous -         50 gr rozijnen - 25 gr geschaafde amandelen.

. Snijd de kipfilet in reepjes, snipper de ui en snijd de courgette in kleine blokjes.
. Fruit de gesnipperde ui en de courgette in 2 el olie glazig.
. Kook 180 ml water met zout en 1 el olie, als dat kookt, het vuur uitzetten, couscous en rozijnen en de in reepjes gesneden kipfilet toevoegen en vermengen met het water.
. Amandelen ondertussen bruinen in de oven of koekenpan.
. Als de couscous al het water heeft opgenomen, dan de gefruite ui en courgette plus een royale klont boter door de couscous scheppen en strooi de amandelen op je bord er overheen.

In het originele recept stond gekookte kipfilet, maar dat vonden we wat aan de flauwe kant, dus gebruikte ik gerookte kipfilet.  

Ik weet niet of alle couscous hetzelfde is, maar kijk vooraf even op de verpakking naar de verhouding couscous/water.

En nog even wat dichterbij.

Wij hadden nog bedacht, mocht je niet van couscous houden, dan zal dit ook wel met rijst smaken. 

Op wat voor manier dan ook, smakelijk eten !


 


19 opmerkingen:

  1. Een recept naar mijn smaak, Toos! Alleen dan wel met rijst:)
    Die gerookte kipfilet is wel een goeie, ik voeg nogal eens wat spekblokjes toe voor een pittige smaak...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ga ik vast binnenkort maken, maar dan met rijst. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een lekker recept met couscous, ik houd er wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met rijst, dat is een goed idee. Je bent al de derde vandaag die rozijnen gebruikt :-) Die zou ik ook weglaten. Lijkt me verder een heerlijk recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt lekker. Ik maak wel eens een variant met tomaat en champignons maar zonder rozijnen en amandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Couscous is voor mij tarwe en valt binnen de pasta-groep. Vaak kan je het daarom ook vervangen door macaroni of bami. Af en toe eet ik het met marokkaanse roerbak van de Jumbo, wat extra groente als ui en paprika, een scheutje olie (maisolie evalt me op dit moment redelijk goed) en dat gaat prima samen met rookworst, makreel, hamburger (die ik koop bestaan voor 60% uit kipschraapsel) of kip. In die jumbo roerbak zit voldoende kruiden. Zout voeg ik niet toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat het recept nu eindelijk toch een keer euh twee keer gemaakt is;)
    Ziet er heerlijk uit, couscous eten wij heel af en toe, we vinden het wel lekker. Bedankt voor het delen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat lijkt me nou eens heerlijk. Ik zou zeker de couscous gebruiken, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben dol op couscous en veel recepten daarmee zijn eenvoudig. Deze ook. Fijn als de tijd wat beperkt is op een doordeweekse dag. Zo tover je toch iets lekkers op tafel. Dankjewel voor 't delen!
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij eten vaak couscous, lekker, dus dit is echt een recept voor ons. Alleen de gerookte kip is een probleem, dat wordt hier niet verkocht. Maar...we willen gaan proberen te roken via onze gasbarbecue dus wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De ingrediënten zijn allemaal heerlijk, en ook heel gezond,
    zelf zou ik voor Basmati rijst kiezen, lekker recept Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er heerlijk uit. Wij gebruiken i.p.v. couscous meestal bulgur, dat is iets grover.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We eten vaker couscous of bulgur. Dit is een heel lekkere combi, die ik ook ga maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Snel te maken recept,zit met aandacht naar die vorm van gerookte kipfilet te kijken,hier nog nooit gezien.Is hier gewoon dubbele of enkele kipfilet.
    Eet zelden couscous en zou er orzo of langkorrel rijst apart bij koken.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogpost.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een stuk gerookte kipfilet, vacuüm verpakt.
      Koop het hier in de supermarkt !
      Gebruik het ook regelmatig in een salade.

      Verwijderen
  15. Couscous is ook zo'n lekker en makkelijk zomergerecht. Voor de kleur zou ik er nog wat blokjes rode paprika door doen en voor de smaak een kneusje citroensap en wat verse peterselie. Ik zet hem op mijn nog eens te maken lijstje. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen