donderdag 9 november 2023

Watertoren 165 - Zaandam.

 

Nou, de zesde en laatste watertoren van die dag (zondag 3-9) en wat staat die op een mooie plek. Prachtige oude gebouwen en veel is gerestaureerd. Tegen de noordoosthoek van dit gebouw, naast de inham staat de rechthoekige watertoren van vijf bouwlagen onder steil, met rode kruispannen gedekt schilddak waarvan de korte nok haaks op de Zaan staat en wordt bekroond met een smeedijzeren sierhek met windwijzer in de vorm van een ruiter. Elk van de vier dakschilden heeft een kleine dakkapel onder steekkap met rode leipannen en piron (is een op een voet staand ornament op het uiteinde van een nok van een dak). Op het uitgemetselde muurwerk van de kapverdieping staat respectievelijk aan zuid, oost en noordzijde in grote letters: BESCHUIT/VERKADE/KOEKFABRIEK.

Ik zei het al, een prachtige plek en een heerlijk terras aan het water, waar we natuurlijk hebben gezeten. 
Aan de overkant van het water stond ook nog zo'n oude fabriek en verder in de straat was nog van alles te zien aan mooie geveltjes.

De watertoren bevat een waterreservoir ten behoeve van de sprinklerinstallatie. 

De watertoren in Zaandam is gebouwd in 1880.

Een leuke dag was het en wat een oogst aan supermooie plekjes en torens. Kom binnenkort  nog een keer terug op deze plek, want er was nog wat leuks te zien.

(bron rijksmonumenten)



10 opmerkingen:

  1. Prachtig! Dat was een echte topdag, ook nog mooi weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zijn toch altijd stoer en mooi, daar aan de Zaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige oude gebouwen en wie kent ze niet de koekjes van Verkade.Heb op de website gekeken wat er nou allemaal in de gebouwen gevestigd is, wat ‘n uitzicht in de bibliotheek en bezoekje aan de bakker mag je ook niet missen,lekker!
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi en wat is het daar toch leuk hè. Zoveel te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat wist ik niet van Zaandam. Heel af en toe kom ik daar. Ik ga het onthouden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Door het werk van mijn man kwam ik hier weleens. Mooie omgeving en mooie gebouwen. De toren past hier echt tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een schoonheid. Aan de foto's is te zien dat daar echt veel te genieten valt. Ik hou erg van die historische gebouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze serie is werkelijk heel leerzaam! De toren ken ik al heel lang, maar dat het een watertoren was wist ik echt niet. Mooie gebouwen, dat vind ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is wel een voltreffer geweest die bewuste dag, stuk voor stuk zijn
    het bijzondere torens en nog veel meer fraaie gebouwen te bewonderen in de omgeving. Kan me voorstellen dat je daar nog eens naar terug wil gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schoonheid van een watertoren. Ook nog eens aan het water en met mooi weer op de foto gezet. Een topdag!

    BeantwoordenVerwijderen