donderdag 2 november 2023

Watertoren 160 - Assendelft.

In tegenstelling tot de meeste watertorens, die we fotografeerden tijdens een fietsroute, gingen we die dag (3-9) al vroeg op pad met de auto, naar Assendelft. Deze watertoren is gebouwd in 1885 en werd ontworpen door architect D. de Leeuw. Het is de oudste bewaard gebleven watertoren in Noord-Holland. De toren heeft een hoogte van 41,85 meter en het waterreservoir heeft een inhoud van 1200 m³. 

De oorspronkelijke hoogte was 31,4 meter met een inhoud van 540 m³. In de jaren twintig vond een ingrijpende verbouwing plaats in de toren. Het reservoir en het dak werden verwijderd. De toren kreeg een veel grotere en hogere kop, waarin zich een betonnen reservoir bevindt. Ook meer recentelijk is de toren gerestaureerd en opnieuw verbouwd, hierbij werd de toren geschikt gemaakt voor kantoren. Op de bovenste etage is een horecagelegenheid gevestigd. 
De Assendelftse ijsvereniging organiseert jaarlijks (ijs en weder dienende) een schaatstocht "Rondom de Watertoren".

(bron Wikipedia)


 

10 opmerkingen:

  1. Ik vind hem mooie en ik weet niet, terwijl ik in NH woon, waar Assendelft ligt. Over een minuut weet ik het natuurlijk. Leve google

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze zie ik vaak op afstand als we een rit naar Twente maken. Deze toren is wel mooi verbouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer zo’n statige (water)reus die een andere functie heeft gekregen.
    Wanneer je over de trap horeca gelegenheid moet bereiken kan je wel een taartje eten.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig gevonden weer net als de bak in het vorige bericht ook al zo'n plaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Mijn man heeft vlakbij gewerkt en vond het leuk om de toren weer eens te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat laatste van dat schaatsen geef ik door aan mijn man. Ik ga dan wel in de toren zitten 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een flinke, stoer maar ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vind het een statige toren, met fraaie details. Vind alleen
    de omgeving er omheen een beetje kaal overkomen maar
    dat is misschien niet zo goed te zien op de foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah, ik dacht al: waar blijft de toren van mijn geboortedorp! Natuurlijk ben ik een beetje vooringenomen, maar ik blijf het een mooie markante toren vnden. Als je met de auto komt vanuit Amsterdam, zie je de toren al van verre.

    BeantwoordenVerwijderen