vrijdag 10 november 2023

Pastinaaksoep met paddenstoelen en spekjes ( RvdM )

 We eten regelmatig pastinaak, maar dan altijd uit de oven. Pastinaaksoep maakte ik nog nooit, tot afgelopen zondag. Het recept ligt al een poos in mijn map, zondag had ik tijd en dus probeerde ik het uit.



Pastinaaksoep met paddenstoelen en spekjes.     Hoofdgerecht 4 pers.

3 el olijfolie + 2 sjalotten, gesnipperd + 800 g pastinaken. geschild en in stukjes + 2 kruimige aardappelen. geschild en in stukjes + 150 ml droge witte wijn + 3 groentebouillonblokken + 1 laurierblaadje + 125 g gerookte spekreepjes + 2 schalen paddenstoelen herfstmelange (à 150 g), in stukjes + 125 ml slagroom + 3 takjes peterselie, fijngehakt + 1 volkoren stokbrood. extra staafmixer.

1 Verhit in een soeppan 2 el olijfolie. Fruit de sjalotten. Schep de pastinaak en de aardappels erdoor en bak 4 min. mee zonder te laten kleuren.
2 Schenk de wijn in de pan. Verkruimel de bouillonblokjes boven de pan en voeg 1½ L water en het laurierblaadje toe. Breng aan de kook.
3 Draai het vuur laag en kook de soep in 15 min gaar. Verhit intussen in een koekenpan de laatste el olijfolie. Bak de spekreepjes in 4 min. knapperig uit. Schep de paddenstoelen erdoor en bak nog 4 min. Voeg de peterselie en peper naar smaak toe.
4 Pureer de soep van het vuur af met de staafmixer. Breng eventueel op smaak met wat extra peper. Roer de slagroom erdoor. Schep de soep in 4 kommen of op borden en schep er het paddenstoelenmengsel in. Serveer met stokbrood.

Tip: vervang voor een vegetarische soep de spekreepjes door vegetarische reepjes of vegetarische ham blokjes.

Wij aten er nog een lekkere herfstsalade bij met warme geitenkaas. 
Groen en rode bladsla nam ik daarvoor, walnoten, druiven, appel een kleine ui en een zelfgemaakte mosterdvinaigrette.

 Rozijnenbrood, zachte geitenkaas, tijm, honing en notenolie. Maak van de bovenste ingrediënten (hoeveelheden bepaal je zelf) de salade.
Het rozijnenbrood bestrijk je dik met geitenkaas, die bestrooi je met de tijm, besprenkel met honing en een klein beetje olie. Bak de sneetjes ± 10 minuten goudbruin en knapperig. 

Smakelijk.




15 opmerkingen:

  1. Oh, dit lijkt me heerlijk! Ik heb nog nooit pastinaak gegeten en dit lijkt me een prima introductie. Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er ook heerlijk uit. Ik heb pastinaak wel eens toegevoegd aan een soep, maar niet als een soep op zich. Pastinaak gebruik ik ook nog wel als aardappelvervanger in een stamppot, maar dan blijft het een wat vochtige stamp. En het brood met geitenkaas, 😍 lekker. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb nog nooit pastinaak gegeten, ik heb dan ook geen idee waar het naar smaakt. Wie weet ga ik je soeprecept eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed idee, pastinaak in de soep. En rozijnenbrood met geitenkaas... het water loopt me in de mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het water loopt me in de mond, dat klinkt als heerlijk :-)
    Wij hebben al wel eens een pastinaak puree op, dat vonden we heerlijk. De soep zal hier ook wel in de smaak vallen. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pastinaak is een beetje een vergeten groente, maar ik heb weleens m.b.v. een AH verspakket pastinaaksoep gemaakt. Maar nog nooit puur gegeten...
    Ik maak bijna elke week wel een keertje soep, dus ik je snapt dat ik blij ben met je recept~!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, die salade erbij, heerlijk! Ik ben gek op geitenkaas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat komen er weer veel recepten langs vandaag en allemaal zo anders

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De soep lijkt me heerlijk en dan zo'n lekkere salade erbij, echt iets voor deze tijd van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Smullen zeg. Alleen hier in huis is men geen liefhebber van pastinaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jou gemaakte recept van pastinaaksoep mag er zijn......
    maar ook je gemengde salade in combi met het zoete van rozijnenbrood en geitenkaas is een prima keuze.
    Pastinaak die lang geleden als hoofdmaaltijd in Nederland gegeten werd voordat de aardappel zijn intrede deed.
    Heb hem de afgelopen jaren al in verschillende gerechten gebruikt, maar pureersoep met pastinaak vind ik lekker in combinatie met peterseliewortel.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een lekkere soep. In deze donkere natte dagen is lekkere warme soep heerlijk. En jouw bijgerechtjes lijken me ook heel smakelijk.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het water loopt me in de mond Toos, wat een heerlijk soep recept. Ook
    de salade spreekt me erg aan, dat zoete in combinatie met geitenkaas
    smaakt echt verrukkelijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben dol op soep! Deze ken ik nog niet. Eentje om uit te proberen.
    Op mijn blog vind je ook een recept met pastinaak. Twee zelfs ;-)
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pastinaak vinden we heerlijk en soep is altijd goed. Dit recept ga ik proberen, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen