woensdag 30 oktober 2019

Love.

Dat was me het dagje wel, alle elf fonteinen zagen we op één dag, tijdens de herfstvakantie. Toen we deze laatste gingen fotograferen begon het al te schemeren. We hadden hem al eerder gezien, vorig jaar toen Leeuwarden en Valletta ( Malta ) samen gedurende één jaar de titel Culturele Hoofdstad van Europa droegen. Ik zag de fontein een tijd geleden ook op het blog van BERTIEBO.

'Love' bestaat uit twee 7 meter hoge, witte sculpturen van een jongen en een meisje. Ze lijken elkaar aan te kijken, maar hun ogen zijn gesloten. De gezichtsuitdrukking van de kinderen is sereen. Om hen heen hangt een 2 meter hoge mistwolk waar we in rond kunnen dwalen. 'Ze dromen' zegt de kunstenaar; 'voor kinderen is de toekomst een droom vol beloftes'. De Spaanse kunstenaar kreeg zijn inspiratie voor de mistfontein toen hij 's-morgens vroeg de nevel boven de Friese velden zag. 'In Friesland' , zei hij, 'komt het water uit de grond'.

Kunsthars met marmerstof.
7 m hoog, 3 m omtrek.

Jaume Plensa ( Spanje ).

Plensa geniet wereldwijd grote faam met zijn metershoge sculpturen van voornamelijk vrouwenhoofden. Ze bieden een bijna meditatieve aanblik. Een hoogtepunt is de Crown Fountain in het Millennium Park van Chicago, waarop gezichten van honderden inwoners verschijnen.

Samenvattend kan ik zeggen dat het fijn was dat alle fonteinen werkten. O.k we zagen bij deze geen metershoge mist, maar de laaghangende was ook mooi.
HIER vind je alle fonteinen en filmpjes over het maken en de moeilijkheden die dat gaf bij sommige.
Wij hadden een heerlijke dag, een hernieuwde kennismaking weer met de Elfsteden, maar nu op een andere manier dan afgelopen zomer en we komen er beslist nog eens terug.
We sloten de dag af met een heerlijk diner.

15 opmerkingen:

  1. Ja, ik zag de beelden al eerder op een blog, mooi zijn ze. Goed filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je ons leuk meegenomen op je elfstedentocht. Met plezier gevolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och heden ja, ik was vergeten dat je dit allemaal op één dag had bekeken! Ik heb er van genoten en had er geen benul van...
    Erg leuk dat je dit allemaal met ons hebt gedeeld!
    En nu kan je vast geen fontein meer zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze fontein heb ik een paar keer in het echt mogen zien, toen er nog geen goede rondweg om Leewarden was😉. Ik heb me nooit gerealiseerd dat hij onderdeel uitmaakt van de Fonteinenroute, grappig nu ik weet van dat bestaan.
    Dank voor het delen op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Toos wat een mooie is dit,
    ze zijn allemaal mooi hé, maar er zijn uitschieters:-) dit is er zo een :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Was ik nog vergeten. Grappig dat de kunstenaar Plensa heet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, nu je het zegt, grappig. Had het nog niet gezien, maar dit is ook echt jou ding.

      Verwijderen
  7. Ja, deze is heel mooi! Leuk dat je al zo snel na jullie fietstocht ook de fonteinen ging bekijken!
    Groetnis út Fryslân!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo groot, dat moet van dichtbij, in het echt, behoorlijk indrukwekkend zijn........

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb veel fonteinen gezien en er ook nog wat van opgestoken. Ook deze beelden mogen er zijn!

    BeantwoordenVerwijderen