zondag 27 oktober 2019

De Walvis.

Bij alle  fonteinen tot nu toe, konden we heel dichtbij parkeren. Deze lag wat verder weg en bovendien waren we nog de verkeerde kant op gelopen. Even aan iemand vragen dan maar en die iemand, hij woonde al bijna heel zijn leven in Harlingen, wees ons perfect de weg. Als je geluk hebt spuit hij ook nog zei hij, en dat geluk hadden we.

De Walvis.
Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla.

Ooit stond Harlingen in het teken van de walvisvangst. Tegenwoordig streven wij er niet meer naar om de ze grote en grootste dieren te doden, maar juist om ze van de dood te redden. Vooral nu ze om onduidelijke redenen steeds vaker in ondiepe wateren stranden.
De fontein van Harlingen is een 'levensechte' potvis. Hij ligt als verdwaald bij de Zuiderpier, maar af en toe verraadt zijn krachtige waterstraal dat hij wel degelijk in leven is. Zo getuigt 'De Walvis' van de enorme invloed die de mens heeft op alles wat leeft in de zee.

Polyesterhars met stalen frame - 18 m lang, 2,5 m hoog ( schaal 1:1 )
Inspiratiebron: de maritieme geschiedenis van de stad en de walvisvangst.

Allora & Calzadilla -Verenigde Staten, Cuba.

'Op de barricade' zou het devies kunnen zijn van het in Puerto Rico wonende kunstenaarsechtpaar. Met alle middelen die de hedendaagse kunst ter beschikking staan, bekritiseren ze de meedogenloze en gewelddadige uitbuiting van mens en natuur door het globale politiek-economische systeem. Met hun vaak heel directe sculpturen, video's en foto's tonen ze de gevolgen daarvan terwijl ze ons met performances en muzikale projecten oproepen tot verzet.

Nergens geen bord met informatie, dus deze keer, opgezocht op internet.

Op de foto is de staart niet goed te zien ( hier lijkt het net een punt ) maar dat komt omdat we ons hadden geconcentreerd op wanneer hij zou gaan spuiten. Volgende keer een iets ander standpunt kiezen :-)

9 opmerkingen:

  1. Dit ziet er heel fantastisch uit, jammer dat het leven in zee zo naar de haaien gaat door al het plastic hé..

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeg nog maar een keer hoe leuk ik deze serie vind. En deze potvis helemaal. Toen ik nog in Zeeland woonde lag daar een keer een dode potvis op het strand. Ik heb daar nog een serie lessen over gegeven, herinner ik me nu ineens. Want ja er gaan dagen voorbij dat ik niet aan een potvis denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch!
    Ik was weer even in California waar ik jaren geleden de zee op ging om walvissen te spotten, wat die dag wonderlijk goed lukte. Een niet te vergeten ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook een bijzondere fontein, bijna "echt".

    BeantwoordenVerwijderen