donderdag 15 februari 2024

Watertoren 166 - Breukelen.

 

We hadden ons gereed gemaakt om te gaan fietsen, het  zou droog worden, maar het regent nog steeds. Wat zal ik dan gaan doen, nou ik zag deze week dat er nog met enkele watertorens nog niets was gedaan. Laat ik daar maar eens mee gaan beginnen, dan zien we straks wel of het nog droog wil worden. 

De dag dat we de fietstocht maakten (5-9-2023) was het weer heel wat aangenamer. 

In Breukelen zagen we deze watertoren, gebouwd in 1927-1928. De toren heeft een hoogte van circa 44 meter en heeft één waterreservoir van 400 m³. Hoogstwaarschijnlijk is het ontwerp afkomstig van de Bussumse architect J. Gerber. Het is een gemeentelijk monument, daar heb ik ook nog gezocht, maar bij de architect staat daar ook een vraagteken. Er hebben twee restauraties plaatsgevonden, de eerste in 1963. de tweede in 1995.

Er is dus niet veel over te vertellen, soms zit het mee en soms tegen. Wat wel mee zit is dat het nu inmiddels droog is, dus we springen op de fiets en gaan ons rondje rijden.

(bron Wikipedia)


12 opmerkingen:

  1. Saaie toren, maar wel robuust. Doet me denken aan die in Daarle op de Es.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd een doel om te gaan fietsen en over te bloggen en weer een watertoren aan de lange lijst toe te voegen.Leuk.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het droog is en dat jullie eropuit kunnen. Ik ga ook gauw naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De toren oogt saai. Mijn verste punt is Vinkenveen en dan fiets ik soms terug via Breukelen. Vandaag is het zowaar voorjaar. Fijn dat jullie er ook weer op uit kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een stoere maar ook wat saaie toren. Jammer dat je verder niets over de toren en/ of de architect kon vinden. Want die extra info is altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel bijzonder vind ik het niet. Maar fijn dat jullie weer op de fiets konden springen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een wat saaie toren, jammer dat er geen info over te vinden is.
    Mar fijn dat het weer droog is geworden en jullie heerlijk een
    rondje konden gaan fietsen. Op naar de eerste 1000 kilometer, van
    2024, of zit die er inmiddels al op???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Josephine dat gaat dit jaar niet zo snel met al die regen die er was.

      Verwijderen
  8. Ik vind er niet veel aan, maar ja wel leuk dat er toch weer eentje te zien is hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. en weer eentje om af te strepen !! de regen ik ben er ook helemaal klaar mee. morgen zaterdag lijkt het droog en als het lukt klim ik dan op de fiets

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kleinzoon Guus vindt de watertoren wel een beetje op een raket lijken... Maar dat komt waarschijnlijk omdat hij op school over het thema 'ruimte' werkt...
    Het is wel een hele massieve en wat saaie toren, waarschijnlijk alleen maar gebouwd vanwege de functionaliteit...

    BeantwoordenVerwijderen