vrijdag 9 februari 2024

Sinaasappelmuffins (RvdM).

 Vorige week was manlief jarig en het viel op dat er heel veel felicitatie mails binnen kwamen van bedrijven, met cadeautjes. Wat is dat toch opeens, van de N.S maar liefs 3stuks en hij hoefden niet te kiezen, hij kreeg ze allemaal. Van een doe het zelf zaak, een fotozaak, ANWB, de Filmliga met een mooie kaart, is nog nooit gebeurd en van de Nierstichting een recept van deze sinaasappelmuffins (in het kader van minder zout), plus het magazine Lekker Gezond om te downloaden. Het kwam me goed uit om dit recept uit te proberen voor het RvdM.

Sinaasappelmuffins. 

Ingrediënten. 1 (onbespoten) sinaasappel, 40 gr gepelde walnoten, 3 el olijfolie, 1 dl halfvolle melk, 1 ei, 225 gr zelfrijzend bakmeel, 3 el suiker, 10 cakevormpjes of een bakvorm voor scones.


Bereiding.

. Warm de oven voor op 175º.
Boen de sinaasappel goed schoon met warm water en snijd hem in stukken.
. Hak de sinaasappel in een keukenmachine of met een staafmixer in kleine stukjes.
. Voeg de noten toe en hak ze mee klein.
. Voeg de olie, de melk en het ei toe en meng dit erdoor.
. Doe in een kom het zelfrijzend bakmeel met de suiker.
. Roer met een vork de sinaasappelmassa er door.
. Verdeel het deeg over de 10 vormpjes.
. Bak de muffins op de bakplaat midden in de hete oven in 20 minuten gaar en laat ze afkoelen.

N.B: ik heb ze voornamelijk ook gemaakt omdat ik wou weten hoe een hele sinaasappel, met schil en al, in een recept smaakt. Je proeft de sinaasappel en op het eind een klein beetje een bittere nasmaak, maar écht een beetje en dat komt natuurlijk door het wit van de sinaasappel. Verder kan ik nog melden dat je geen luchtige cakejes moet verwachten, ze zijn wat vast van structuur, maar dat zagen jullie vast al aan de ingrediënten.


14 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk als je zoveel felicitatiemails krijgt! En natuurlijk ook van mij hartelijk gefeliciteerd.
    Ik vind het wel origineel om een recept te krijgen!
    Leuk dat je dit met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je man! Lekker recept, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk de variatie van de recepten van de maand. En fijn dat Elizabeth later een document stuurt met alle recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog van harte gefeliciteerd met je man Toos, het recept van de Nierstichting vind heel mooi. Ziet er ook zeer aantrekkelijk uit.
    Maar wat vreemd opeens al die wensen uit verschillende hoeken,
    of zijn het allemaal instantie's waar jullie een link mee hebben???
    Het kan ook namelijk een Google brutaliteit zijn zoals ze wel vaker doen.
    Vorige week kreeg ik van mijn bevriende buurman een filmpje toegezonden die hij kreeg aangeboden. Daarin wel zo'n 20 foto's van mijzelf. We nemen wel als vrienden vaak foto's van elkaar bij allerlei gelegenheden. Maar dat google de brutaliteit heeft om te gaan snuffelen in zijn fotobestand, daar een filmpje van te maken en dat aan hem doorsturen vind ik echt schokkend te noemen.
    Maar je sinaasappelmuffins zien er verrukkelijk uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met de verjaardag van je man. Ik krijg gelukkig niet zoveel van die mails met mijn verjaardag. Er is toch al zo weinig privé. Ben wel benieuwd naar de muffins. Ik gebruik regelmatig recepten van nierstichting of diabetesfonds vanwege minder zout en suiker. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij het opruimen vorige week, vond ik muffin vormpjes. Nou, je snapt wel wat ik volgende week ga maken. Mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je meteen met het gekregen recept aan de slag bent gegaan. Jammer misschien dat ze niet luchtig waren, maar gelukkig smaakten ze wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog van harte met de verjaardag van je man. Heeft hij bij al die instanties klantenkaarten of zijn gegevens door deze of gene doorgespeeld? Hoe komen ze anders aan je geboortedatum? Ik schrik ook van wat Josephine schrijft dat Google ongveraagd je fotobestanden napluist en er filmpjes van maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo'n sinaasappelmuffin had nu lekker gesmaakt bij mijn kopje koffie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Altijd leuk om felicitaties te krijgen…
    Maar wanneer het om eigenbelang gaat in vorm van reclame en ongevraagd mails blijven sturen of nog brutaler bellen op MB dan zou ik het niet meer leuk vinden.
    Maar je recept lijkt me wel lekker.Mijn eerste gedachte bij het lezen van sinaasappel 🍊 zou het dan niet bitter gaan smaken door het wit onder de schil ,maar paar regels verder werd het me duidelijk,Heb ook de ervaring dat cake gebak met olie droger is dan met roomboter.Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog van harte gefeliciteerd!
    Jaren terug had ik een recept voor een sinaasappelcake waar ook een hele sinaasappel in ging. Het klinkt eerst heel vreemd, maar de smaak vond ik toen erg lekker.
    Bedankt voor 't delen van dit recept!
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd met je man, Toos. Het lijkt me een leuk recept, ik ga het eens maken, nodig ik de kleinkinderen uit om te komen proeven

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je man! Ik wens hem een fantastisch en gezond nieuw hoofdstuk toe. Met zulke lekkere recepten zal dat zeker lukken.

    BeantwoordenVerwijderen