zondag 18 februari 2024

Knotten.

 

Vorige week zag ik, langs de Maas, dat men flink aan het snoeien was geweest. De knotwilgen waren gekortwiekt, maar niet zoals het altijd was. Er zaten nog flinke takken aan. Was dit een nieuwe manier van knotten, ik weet het niet en zag het ook nog niet eerder, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. 

Een paar dagen later fietsten we door de polder en zagen deze machine, met man, druk bezig. Aha, zo doen ze dat. Een grijper grijpt zich vast om een bussel takken, snijd ze allemaal tegelijk af en legt de hele bussel op de grond.

Gaat wel snel zo, maar nu vragen wij ons af, komt er nog een ploeg mensen achteraan om de wilgen nu echt te gaan knotten, want zeg nou eerlijk, dit lijkt toch nergens op. Een echte knotwilg heeft toch een echte knot. In een andere plaats zagen we wel wilgen, geknot zoals het altijd was. Maar wie weet komt het nog goed, wij fietsen hier regelmatig, dus houden we het in de gaten. Mocht het nog goedkomen, dan stappen we weer van de fiets en maken er een mooie foto van.










9 opmerkingen:

  1. Nou ik ben benieuwd. Ik heb net nog even gekeken naar het rijtje knotwilgen bij mijn huis. Vorige week geknot, maar gewoon, heel kort

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is wel heel apart! Wij hebben ook een paar knotwilgen. Ooit een keer de dikkere takken laten zitten, maar wij knotten ze nu elk jaar helemaal. Ik vind het altijd het mooist, als er in het voorjaar dan korte nieuwe takken zijn met het begin van de lichtgroene blaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is wel een tijdsbesparing en minder gevaarlijk werk zo. Ik weet niet of ze het nog nasnoeien?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, zo hoort het zeker niet. Hopelijk worden de wilgen toch nog verder geknot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Machinaal knotten zie je tegenwoordig steeds vaker en het heeft veel voordelen.De veiligheid en snelheid waarmee je bomen kan snoeien.Men moet niet in een boom of op een ladder staan terwijl je een tak afzaagt en er zijn geen takken die je van de ladder kunnen zwieren en er is veel minder risico op lichamelijk letsel,Loonwerker komt met de nodige machinerieën en ze kunnen wel 120 knotbomen per dag
    knippen.Ik las ergens dat de rest van de takken daarna kort gemaakt worden door iemand in kooi die aan
    hoogwerker hangt,die korte stukken hout kunnen zonder gevaar op de grond vallen en de hakselaar doet later zijn werk.Nou ik mijn reactie even overlees lijkt het wel of ik een bomenknotter ben……,nee hoor😀tegenwoordig hoef je nergens geen verstand meer van te hebben,bijna alles kun je vinden op het WWW
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het wordt op verschillende manieren gedaan, in ieder geval moeten ze 1 maal per 3 jaar geknot worden. Heir in Friesland zie ik vaak, 3 bomen geknot helemaal en daar tussendoor weer een aantal met halflange stengels? Vraag me niet waarom want daar weet i het antwoord niet op. Deze manier is inderdaad wel een stuk veiliger, en eerlijk gezegd staat het naar mijn smaak ook netter dan al die geamputeerde knotten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het knotten is anders ook wel erg arbeidsintensief...
    Wij hebben ook veel knotwilgen staan en langs het 'laantje' houdt manlief ze kort, maar aan de zijkant dunt hij ze 2 jaar lang uit en daarna knot hij ze weer een keer...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ziet er wonderlijk uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Hou ons op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel vreemd. Als een kapper die halverwege is gestopt met knippen.
    Het zal wel economischer dus winstgever zijn...

    BeantwoordenVerwijderen