donderdag 22 februari 2024

Gimpen ?

 

Gympen, dat woord kende ik wel, maar Gimpen dat was nieuw. Het resultaat van Gimpen kende ik wel, maar wist alleen niet dat het zo heet. Dat leerde ik dus in het TextielMuseum afgelopen zondag. Op de afdeling Makersgeheimen - voor de hele familie, een doe-tentoonstelling die heel leuk is voor ouders en kinderen, zag ik dit wandkleed en bij de geel/oranje bloem kun je de techniek goed zien. Bij deze techniek wordt een kern van een stevig garen omwikkeld door een ander garen, zo ontstaat een dikker koord. je kunt ook verdikkingen maken door op bepaalde punten veel meer draden rond de kern te wikkelen. Zoals je kunt zien probeerden de makers, Veva van der Wolf en Sandra Keja-Planken, sommige delen van het koord extreem dik te maken en andere delen lieten ze juist heel dun. 

We liepen ook nog door de afdeling waar gigantische weef en breimachines te zien zijn. Die afdeling is de laatste jaren echt gemoderniseerd. Mooi om te zien hoe snel dat weven gaat, je ziet het patroon groeien waar je bij staat. En natuurlijk moesten we ook nog even naar de museum winkel. Vind het altijd leuk om wat bruikbaars mee te nemen, zoals deze droogdoek en vaak ook wat kaarten. Manlief vond daar een paar sokken met de leuke naam VODDE, maar zoals je op het kaartje ziet wordt het iets anders geschreven. De sokken zijn gemaakt (haha) van vodde. Achter op het kaartje stond nog deze tekst. 
Duurzame sokken zullen de wereld niet veranderen, 
het zijn de mensen die ze dragen die dat doen, jij dus.
Nou we doen ons best.





13 opmerkingen:

  1. Gimprn komt uit de passementerie weet ik nog. Deze nieuwe toepassing hier is interessant. Dat museum heeft altijd veel leuke dingen. Ook wst je in je vorige blog beschreef boeit me. Alleen het lawaai daar is met gehoorapparaten lastig in dat museum met al die machines

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was echt een leuk bezoek. Ik was jaren geleden in dit museum. Wil er weer graag eens heen. En dan een theedoek kopen van Viktor & Rolf! Wat een leuk soevenier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk uitstapje en als ik me niet vergis zie ik een sokkenbrei machine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien. Denk dat deze niet meer daar voor gebruikt worden, want je mocht daar gewoon aan draaien zodat je kon zien hoe het werkte. Even verderop stond een gigantisch grote nieuwe rondbrei machine, jammer maar daar heb ik geen foto van, dus ik moet nog maar eens terug en dat is geen straf. Er is zoveel te zien.

      Verwijderen
  4. Wat een leuk verslag met mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had weleens van de techniek gehoord en ook wel eens een gimpvork gezien. Maar hoe het werkt...?
    Het textielmuseum is prachtig en met de wisselende tentoonstellingen blijft het een trekkertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaren geleden dat ik er was. Wil graag op herhaling, het moet toch echt een keer van het lijstje. Misschien dit voorjaar als we de caravan voor een weekje van stal halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd leuk een bezoek aan het Textielmuseum, ik ben vorig jaar geweest.
    Er is altijd wel weer iets nieuw te zien.
    Ja het weer kan beter! Hoop dat jullie snel weer op de fiets erop uit kunnen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, klinkt super interessant! En wat een mooie souvenirs hebben jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk om in zo'n textielmuseum rond te struinen, prachtig alle
    technieken te kunnen bewonderen. Je leert daar ook weer veel van.
    En ook een prachtige inspiratiebron!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gympen. Vroeger wel gedaan, maar vond er niets aan. Er werden toen alleen omslagdoeken van gemaakt. In het kunstwerk ziet het er spannend uit. Lang geleden was ik in het textielmuseum. Moet toch maar eens die kant uit. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een doe-tentoonstelling, wat een voltreffer. Geweldig om daar rond te kunnen struinen. De sokken had ik ook gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen