dinsdag 11 april 2023

Watertoren 129 Utrecht (stad)

 

Na de watertoren die verstopt zit in het gigantische gebouw van ProRail nu een schattig watertorentje dat gebouwd is bij het Utrechtse Spoorwegmuseum. We zijn hier al diverse keren geweest met al onze kleinkinderen, maar ik kan me van dit torentje niks herinneren. Je bent, wanneer er kinderen bij zijn, natuurlijk met heel wat andere en spannender dingen bezig dan een watertoren. Sinds 2002 staat dit torentje (13,5m) op het buitenterrein van het museum, naast het seinhuis van Hoogezand-Sappemeer. Sommige stoomlocomotieven hadden wel 16 m³ water per keer nodig. Daarom hadden meerdere stations een eigen stationswatertoren. De watertorens en ook kolenkranen waren nodig om de tenders van de stoomlocomotieven te vullen. Een tender is een wagen achter een stoomlocomotief waarin brandstof  en water worden vervoerd. Het Spoorwegmuseum is Rijksmonument als station Utrecht Maliebaan, De watertoren staat niet in het oude station en is daarom geen Rijksmonument. Het is sowieso maar de vraag of de watertoren een originele watertoren is, vermoedelijk is de toren in 2002 gebouwd speciaal voor het museum. Eigenlijk jammer, maar we zagen eerder, in Haaksbergen wel een originele.



10 opmerkingen:

  1. Wat een aparte toren. Je ziet toch meteen waar hij voor dient.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En weer zo'n mooie !!!
    Ik heb van het weekend erg aan je gedacht vrijdag een post met een bijzonder plekje waar jij ook bent geweest :)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke watertoren is dit! Wij zijn ook wel eens in dat museum geweest, maar ja... toen lette ik nooit op watertorens. Dankzij jou is dit veranderd...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar ben ik wel eens langsgekomen maar hij is me niet opgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een leuk ding. Zag je dit soort niet vaak in oude Amerikaanse films?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer iets totaal anders qua vorm maar wel een lieflijke
    toren, slank en klein in verhouding tot de meeste torens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is echt leuk. En het spoorwegmuseum... daar wil ik eigenlijk best eens naar toe met een kleinkind

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij is anders echt mooi!! Al is het dan niet echt volgens de kenners!! Leuker als zo'n rechttoe gebouw!!
    En gaan jullie daar dan heen met de trein?

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen