woensdag 12 januari 2022

Watertoren - 82. Zutphen.

Wanneer je hier onderdoor rijdt, denk je niet meteen aan een watertoren. De Drogenapstoren, oorspronkelijk de Saltpoort (zoutpoort) genaamd, is gebouwd in 1444-1446 als stadspoort van Zutphen. Dat was echter van korte duur, want in 1465 werd hij dichtgemetseld en sindsdien heet hij Drogenapstoren, vernoemd naar Tonis Drogenap.

Tonis was straatmuzikant, woonde rond 1555 in Zutphen en Drogenap was zijn bijnaam. Waarschijnlijk werd hij zo genoemd omdat hij nogal veel dronk (een nap is een soort drinkbeker). 

In 1999 werd besloten bij de toren een standbeeld van Drogenap op te richten. Kunstenaar Oscar Rambonnet koos ervoor om niet de figuur zelf, maar alleen diens kleding in brons weer te geven. Omdat de sculptuur hol is en aan de achterzijde open, kan nu iedereen, letterlijk, in de huid van Drogenap kruipen. Ik vraag me af, als hij al echt heeft bestaan, of er wel een afbeelding van hem is. Of moeten we het allemaal maar met een korreltje zout nemen. Hij staat niet voor niets bij de Zoutpoort.

Maar genoeg hierover, wij kwamen voor de watertoren. Van 1888 tot 1927 was de toren in gebruik als watertoren. Er werd een watertank van 180 m³ in de, 50 meter hoge,  bestaande toren gebouwd. Na 1927 besloot het bestuur van Zutphen dat er een nieuwe watertoren moest komen ter vervanging van het reservoir in de Drogenapstoren. In de Tweede Wereldoorlog werd de Drogenapstoren gedeeltelijk opgeblazen, waarbij de Duitsers zonder dat ze het wisten tegelijkertijd een deel van de wapenvoorraad van het verzet vernietigden. 
In de jaren zestig kreeg de toren een nieuwe spits. Uit kostenoverweging werden echter de karakteristieke dakkapelletjes, die er eerst wel waren, achterwege gelaten. Sinds 1983 is de toren in gebruik als woonhuis.

N.B. bij Wikipedia, wat mijn bron is, schrijft men Tonis, hier op het bord van de ANWB, Thomas en bij informatie over het beeld, schrijf men Thonis. 
Bij die laatste informatie staat wel een achternaam : Grol, Thonis Grol dus ;-)




 

9 opmerkingen:

  1. Mooi hè, zo'n verhaal. Ik ben meermaals in Zutphen geweest en ik data beeld ken ik ook. Maar die watertoren helemaal niet, of eigenlijk ik wist niet dat het een watertoren was

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een fijne informatie, dank je wel. Ik wilde het nog nakijken, nog niet gedaan. Vond de naam van de toren zo bijzonder. Ik was er in oktober 2021, en een vriendin ging zelfs even in het beeld staan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stukje geschiedenis. Leuke stad ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een aparte toren deze keer. Maar wel een mooie. Ik wil graag nog eens naar Zutphen, lijkt me een leuke stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige omgeving daar, wat jammer dat die stadspoort zo snel
    werd dichtgemetseld. Ik las trouwens op internet dat Thonis Drogenap
    toen hij in 1555 woonachtig was in Zutphen dat hij deze toren zelf
    die naam heeft gegeven. Vond het al zo vreemd, want 1465 en 1555
    is 90 jaar verschil, dus op het moment van dichtmetselen van de
    stadspoort was Thonis waarschijnlijk nog helemaal niet geboren.
    Ook las ik dat een NAP in die tijd een portemonnee was en een
    droge NAP een lege portemonnee, en Thonis was arm. Wel heel grappig
    zo'n stukje geschiedenis te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb jij goed opgemerkt Josephine, ergens klopt er iets niet.
      Het is inderdaad wel grappig om zo’n stukje geschiedenis te lezen (ik noem het meer een fabeltje) maar dan moet het wel kloppen.

      Verwijderen
  6. Het doet me denken aan een kasteeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhal over die toren en over Tonis. Het is moeilijk voor te stellen dat deze toren ooit als watertoren diende.

    BeantwoordenVerwijderen