maandag 7 juni 2021

Radio Kootwijk (zendstation)

Na de watertoren fietsten we verder, maar niet lang, want daar stond het gebouw waar ik zo graag naar toe wou. Dit is het hoofdgebouw van het zenderpark Radio Kootwijk en de architect is, Julius Maria Luthmann, jaja hij ontwierp ook de watertoren.

Hij heeft zich laten inspireren door het beeld van een sfinx. De vorm van dit mythische wezen is erin te herkennen, met name vanuit de lucht. De bekendste bijnaam van het gebouw is 'de Kathedraal', meermaals is een vergelijking gemaakt met de GROTE KERK VAN VEERE en dat kan ik me wel enigszinds voorstellen. 

Het gebouw in art-deco-stijl, met sculpturen van beeldhouwer HENDRIK VAN DEN EIJNDE, is een mengvorm van de Berlijnse en de Amsterdamse School met Scandinavische invloeden. Luthmann was onder meer sterk beïnvloed door de Finse architect ELIEL SAARINEN.

Sinds 2005 is Staatsbosbeheer de eigenaar van het gebouw. HIER is veel informatie te lezen over het ontstaan van het zenderpark. 
Het gebouw kun je ook bezoeken en dat lijkt me ook leuk. Moesten we ook maar eens een keer doen, maar deze dag hadden we daar geen tijd voor. Er stonden nog andere dingen op het program ! 









 









12 opmerkingen:

  1. Het is dus ook maar net hoe en waar vandaan je kijkt. Ik zie nu het gezichtje niet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi rond kootwijk fietsen en waar ga je nu naar toe ??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk weer om te fietsen op zo'n mooie plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De excursie is echt een aanrader. Dus nog een keer gaan. Geen straf toch, het is daar mooi genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schitterend gebouw. Ik wil er graag eens heen om foto's te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vind het een prachtig gebouw, prachtige foto's
    nam je er van, en dan vooral ook de reflectiefoto SUPER!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat is dit een mooi gebouw! En die foto met de spiegeling in het water is zò gaaf...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een bijzonder gebouw om te zien, wij waren er ook al eens. Ik zou er graag eens binnen willen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen