zondag 15 november 2020

Dolce crema con fragole.

Regenachtig weer, vanmorgen ging het nog wel, maar vanmiddag werd het al kouder en daarna kwam de regen. Wel lekker hoor en echt weer om in je recepten te duiken, op zoek naar een heerlijk toetje. Het is echt jaren geleden dat in dit maakte, raar is dat want, ik vond het lekker. Weet niet uit welk blad ik het haalde en ook niet uit welk jaar, het is een klein knipseltje. Of de Italiaanse titel goed is moeten we maar geloven. Zoete room dat klopt wel en aardbeien ook, maar op een vertaalsite schreef men het net weer anders. Enfin, dat gebeurd wel meer ! 
Griesmeel moet er ook in en ik weet wel dat veel mensen daarvan gruwen, ik ben er ook niet zo dol op, maar omdat dit wordt gebakken smaakt het toch anders. Ik waag het er maar op dat ik er toch iemand een plezier mee kan doen. Hier hebben we het in elk geval weer herontdekt.

DOLCE CREMA CON FRAGOLE   (4 pers)
½ l slagroom - snufje zout - 100 g griesmeel - 1 zakje vanillesuiker - suiker  ( 30 g )                                   1 losgeklopt ei - paneermeel - maïsolie - 250 g aardbeien.

Breng de room met een snufje zout aan de kook. Roer er een eetlepel griesmeel door.
Laat even koken en voeg flink roerend, beetje bij beetje de rest van de griesmeel toe.
Daarna de suiker en vanillesuiker. Kook nog een paar minuten tot het dik en stevig is.
Stort in een rechthoekig bakje en laat afkoelen. Snijd er, na afkoeling dikke plakken van.
Halveer deze, wentel ze eerst door ei en vervolgens door paneermeel.
Bak ze in een laagje hete olie aan beide kanten bruin.
Serveer met aardbeien en bestrooi met poedersuiker.

N.B: De hoeveelheid gewone suiker stond niet in het recept aangegeven, ik gebruikte 30g maar denk dat ik het volgende keer ga minderen. Dus ik zou zeggen, suiker na smaak.

8 opmerkingen:

  1. Mmmm dat ziet er niet verkeerd uit Toos en het lijkt me
    ook erg lekker. Room, zoet en griesmeel vind het allemaal
    lekker dus ik denk dat ik het een keer ga proberen, bedankt
    voor het recept!!! 🥭🥭🥭

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heerlijk. En dus niet geschikt voor mij. Helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er lekker uit, het is dus eigenlijk gebakken griesmeelpudding en daar houden wij wel van!
    Oude recepten zijn best weer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er smakelijk uit! Ik kopieer je recept voor m'n dochter (-:
    Ook nog een gezellige bezigheid op een troosteloze dag buiten. Win-win!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, ik denk dat ik het wel lust hoor! Gisteren was het echt een dag om binnen bezig te zijn, brr... wat een weertje...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk recept. Ik vind griesmeel heerlijk, net als rijstepap en gortepap.
    Maar jij maakt er wel iets heel bijzonders van.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ga het toch lekker bewaren toos, gewit maar ooit nooit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben opgegroeid met allerhande warme pappen, lekker! Ik hou ook van griesmeel, maar toetjes eten doen we maar sporadisch.

    BeantwoordenVerwijderen