maandag 20 maart 2023

Boom.

 

Vorig jaar fietsten we bij Heeswijk-Dinther langs deze leuke plek. Een boom op een grasveld en rondom die boom een bank. Perfect om te stoppen en onze krentenbollen op te eten. Vorige week vrijdag was het ook mooi fietsweer en ik herinnerde me plots dat ik vorig jaar zei dat ik er nog eens terug wou naar die boom om hem helemaal kaal te zien.



Het is een prachtige boom, een Lindeboom, die elk jaar op een bepaalde manier wordt gesnoeid. De boom, is  geplant, in het laatste decennium van de 19e eeuw. 

Men zegt dat de takken vroeger werden geleid zodat ze als drager konden dienen als plankier. In het begin van de vorige eeuw dronk men, zittend op deze plankier, een lekker biertje. De boom was toen nog jong, dus de eerste takken hingen denk ik wel lager dan nu. 

Een ideale plek, vroeger en ook nu nog.



 

14 opmerkingen:

  1. Het zijn prachtige bomen. En als ze bloeien ruiken ze heerlijk.
    Ik ben meteen doorgeschoven naar Youtube om even naar Schubert te luisteren. Niet alle uitvoeringen kunnen mijn bekoring wegdragen, maar het blijft een mooi lied.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige boom. Wij hebben ook een lindeboom in Frankrijk en iedere winter snoeit Mart de omhooggaande takken weg, het is net een parasol nu waar je heerlijk onder kan zitten in de schaduw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn inderdaad prachtige bomen, en eens in de drie jaar moeten
    ze flink geknot worden. Ik blijf het een vreemd gezicht vinden dat
    knotten en vooral als je hele rijen naast elkaar ziet. Maar ook heel
    mooi om te zien dat het in een jaar weer volop in het groen komt te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zeg. En wat een zomer-winter verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat van Schubert en de lindeboom moest ik trouwens even googelen. Weer wat geleerd. En het is nog vroeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, mooi! En gezellig! Els DDFZ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dikke merci voor je superlieve en mooie post! Els

      Verwijderen
  7. Oh, wat een groot verschil! Maar wel een hele mooie boom en een prachtige plek om halt te houden.
    Ik wist niet wat een plankier is, en heb het even opgezocht. Maar moet ik nu denken aan een soort zwevend houten terras?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wist niet dat lindebomen ook geknot werden. Bijzonder, het verschil! En net als Elizabeth heb ik nu ook twijfelachtige gedachtes over dat plankier...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie boom. Ik snap wel dat je die in de gaten wilt houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is wel een heel groot verschil. Mooi om te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je zou niet zeggen dat de lindeboom met blad zo’n scheelt zou hebben. Prachtig. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtige boom (zowel met als zonder bladeren) en wat een heerlijk gezellig plekje daar!

    BeantwoordenVerwijderen