maandag 7 november 2022

Paasloo.

 

Een hele tijd geleden kregen we, als cadeau, een weekend of midweek weg met het gezin van onze dochter. Het werd een midweek in de herfstvakantie en wat troffen we het met het weer. Ze hadden een huisje gehuurd in Paasloo, nou daar hadden we nog nooit van gehoord, maar je kent natuurlijk niet elke plaats in Nederland. We konden pas om vier uur in het huisje, maar profiteerden toch van heel de dag. Dochter stelde voor om onderweg er naartoe te stoppen in Hattem om daar naar het Anton Pieck Museum te gaan. 
ANTON PIECK, wie kent hem niet, was een Nederlandse kunstschilder, tekenaar, etser en graficus, vooral bekend geworden om zijn romantische tekeningen met levendige taferelen uit een geïdealiseerd nostalgisch verleden en om zijn sprookjesbos in de Efteling. Erg populair waren vroeger de geboortekaartjes en nu nog steeds de kerstkaarten (elk jaar zitten er nog wel enkele tussen de kerstpost) en ook de kalenders worden nog steeds uitgebracht.
Het werk hierboven maakte hij op elfjarige leeftijd en won hiermee de eerste prijs van een huisvlijtwedstrijd. De prijs bestond uit vijf tubes verf en een fixeerspuit.

Anton Pieck was de helft van een tweeling en ze schilderden alle twee niet onverdienstelijk. HENRI PIECK zijn geschiedenis zat ik net te lezen en iets zei me dat er laatst op een blog ook over de broers was geschreven en er zou ook een boek zijn, maar bij wie ? HIER DUS, ha gevonden, bij Bettie, dankjewel ! Leuk om nog eens te lezen.

Terug weer naar Anton. Na zijn overlijden, in 1987, werd het museum de trotse eigenaar van onder andere de werkhoek van Anton Pieck en zijn etspers.  Fijn plekje om te werken en gewerkt heeft hij. "Ik heb een grote voorliefde voor het detail en daarom kost alles wat ik maak veel tijd" zoals hij zelf zei en dat is goed te zien. Pieck besteedt vaak wel twee maanden aan het maken van een kalenderplaat.

De etspers  vond ik héél indrukwekkend. Een loeizwaar gevaarte waar hij jarenlang  zijn etsen, gravures en droge naalden afdrukten. Een droge naald is een diepdruktechniek uit de prentkunst. HIER wat informatie.

Er hing een foto bij, waar je hem, samen met zijn vrouw, bezig ziet met het afdrukken. De pers heeft in zijn werkkamer gestaan op de eerste verdieping en het was een hels karwij om hem boven te krijgen. Ik las ergens dat hij iets zei, in de trant van, je hebt geen idee hoe de pers zijn best deed om naar beneden te gaan.

Er stond een gigantische rij boeken waaraan Anton Pieck  heeft meegewerkt. Hij illustreerde voor het eerst in 1921, ter gelegenheid van de tiende druk de roman Pallieter van de bevriende Vlaamse auteur Felix Timmermans. Daarna werd hij voor vele illustraties gevraagd o.a Camera Obscura van Hildebrand, sprookjes van Hans Christian Andersen en van de gebroeders Grimm, Sil de Strandjutter van Cor Bruijn en Nils Holgersson. Pieck is dertien jaar bezig geweest illustraties te maken voor een zestiendelige uitgave van de vertellingen van Duizend -en-een-nacht.

Het sprookje van Hans en Grietje wordt alom bekend door de publicatie in het sprookjesboek van de gebroeders Grimm in de 19e eeuw. Anton Pieck voorziet de eerste Nederlandse uitgave in 1940 van illustraties, waaronder ook een van Hans en Grietje.
Peter Reijnders, cineast en creatief ontwerper van de Efteling, belt in 1951 Anton Pieck op met de vraag of hij mee wil werken aan de vormgeving van "een driedimensionaal sprookjesbos met veel beweging" voor Natuurpark De Efteling.
Op 31 mei 1952 opent het Sprookjesbos met 10 sprookjes. Vanwege het grote succes volgt al snel uitbreiding. Het sprookje van Hans en Grietje ontwerpt Pieck in 1955.
Van alles hierover is hier in het museum te zien. Wij vonden het bezoek echt de moeite waard en het stadje Hattem ook aangenaam om even rond te lopen. Heerlijk hebben we er geluncht en nu op naar Paasloo.
(informatie haalde ik in het museum, van google en diverse foldertjes)















10 opmerkingen:

  1. Leuk om zo wijzer te worden over deze schilder.
    Groetjes, Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is nog eens een leuk cadeau om te krijgen! Super gezellig om zo met elkaar weg te gaan. Dat museum lijkt me schitterend. Ik zet het ook maar op mijn lijstje...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een leuk kado zeg, zo samen met zijn allen weg. Het museum ziet er leuk uit, wat geweldig dat Pieck nog steeds zo gewaardeerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het begin van jullie vakantie was al super!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke stop op weg naar Paasloo. Wij stonden deze zomer een weekje op een landgoedcamping in Hattem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een museum, dat ik ook nog wel eens wil bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit was een heerlijk begin van een paar dagen samenzijn Toos.
    Prachtige post die je schreef, een bijzondere man was het.
    Ik bewonder zijn werk zeer, alles altijd zo gedetailleerd en
    fijntjes je bleef er naar kijken en steeds ontdek je weer iets
    nieuws, prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, leuk om er nu hier weer over te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk en leerzaam blogje natuurlijk weet ik wie Anton Pieck was maar zn broers ken ik niet het boek van Sil de strandjutter ga ik nog even beter bekijken. En de linkjes nog even bestuderen. Gek Hattem ligt in de buurt van Oldebroek waar onze zoon woont maar dat museum daar wil ik nu ook wel eens heen, als we daar op vakantie zijn. Paasloo moet ik ook even opzoeken geen idee ook waar dat ligt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi verhaal over een heel bekende Nederlander.

    BeantwoordenVerwijderen