dinsdag 22 november 2022

Watertoren - 112. Meppel.

 

Door allerlei onvoorziene dingetjes, zoals een bruggetje over een sloot dat er niet meer was en waardoor we flink moesten omrijden en daarna het fietspontje bij Jona, dat er gelukkig nog net wel was (de laatste week) waren we pas om half twaalf in Sint Jansklooster, waar we  koffie hadden willen drinken, maar helaas was er weinig gelegenheid en toen we wat hadden gevonden lazen we dat het pas om vier uur 's-middags open zou gaan. Verder dan maar en hopen dat we onderweg wat zouden tegenkomen. Nou dat werd Meppel. Eerst de toren maar fotograferen, we waren nu toch al laat.

Deze toren is gebouwd in 1883 en is ontworpen door architect H.P.N. Halbertsma, heeft een hoogte van 39,60 meter en een waterreservoir van 230 m³. In 1955 is de toren gerenoveerd . De toren is daarna nog een paar keer verkocht, maar de plannen die men ermee had gingen steeds niet door en net las ik dat hij permanent gesloten is. Toen wij er waren stond er ook al een bordje met verboden toegang bij. Jammer, want het is best een mooie toren.

Eindelijk konden we naar de koffie en hebben meteen geluncht, want het was al half twee. Maar eerlijk is eerlijk, we hadden een geweldige plek gevonden en HIER at ik, lekker buiten op het terras de lekkerste Franse omelet (veg) met brie/paddenstoelen/bosui en crème fraîche, die ik ooit heb gegeten. Wanneer we ooit weer in Meppel komen, nou dan weet ik het wel........!



8 opmerkingen:

  1. Het kostte dan wat geduld en moeite, maar dan heb je ook wat!
    Al zullen jullie magen wel gerammeld hebben...
    Wat een mooie watertoren in Meppel!
    En die lunch..., mjammie....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben wel altijd een banaan en een gezonde reep in de tas en voldoende drinken in de bidons, dat is ook wel nodig bij een lange fietstocht, maar even lekker een kopje koffie drinken is wel gezellig natuurlijk. Als we niet van plan zijn om ergens te lunchen dan nemen we meestal krentenbollen mee.

      Verwijderen
  2. Die omgeving daar heb ik speciale herinneringen aan. Door jouw blog worden ze weer levend. Groetjes, Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zonde dat er niets mee wordt gedaan. Hopelijk blijft dat niet zo.
    Tja water en een maagvullertje tegen de miersigheid, zoals meneer F. het noemt, is belangrijk. Wij gaan voor de mueslibol, maar als het even kan gewoon lekker lunchen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een prachtige watertoren, werkelijk. En die heerlijke lunch hadden jullie wel verdiend. Als ik ooit in Meppel kom weet ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige toren. Echt een echte watertoren hè. En die omelet: mmm. Die ga ik thuis eens proberen te maken, ik zag heerlijke paddenstoelen bij de groentenman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit vind ik nu echt een klassieke watertoren, jammer dat hij niet
    meer gebruikt wordt. En ohhhh, dat was dus letterlijk een goddelijke
    lunch locatie, wat een heerlijke combinatie, het water loopt me
    in de mond, Mmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen