woensdag 27 januari 2021

Watertoren 33. Dongen.

De zomer van 2020 was een hele mooie zomer, wat een prachtige dagen hadden we en wat een temperaturen, heerlijk. Er scheen geen eind aan te komen en we hebben dan ook menige watertoren, tijdens onze fietsroute, kunnen fotograferen. Deze staat in Dongen en is ontworpen door architect HENDRIK SANGSTER  en werd gebouwd in 1923, heeft een hoogte van 44,76 meter en een waterreservoir van 500 m³. Het water werd vanuit het pompstation Oosterhout aangevoerd en in de toren opgeslagen, Van hieruit werd het verder gedistribueerd naar de huishoudens. De toren was in gebruik van 1924 tot 1975.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de toren gebruikt als observatiepost. Aan het eind van de oorlog hebben de Duitsers vele watertorens opgeblazen, ook in de toren van Dongen was springstof aangebracht. Een viertal uit het verzet heeft de springstof in de Donge gegooid en de ontstekingskabels doorgeknipt waardoor de toren is gebleven. De watertoren is nu in gebruik als woon- en kantoorruimte. (Wikipedia).

Ik vind het een hele mooie toren en ook het metselwerk aan de onderkant is een mooi detail.
Echt een geluk dat hij er nog staat.

 

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooierd is dit. Goed dat-ie gered is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig vind ik 'm ik ben blij dat jullie zo enthousiast die torens opzoeken toos, anders had ik ws van het bestaan niet eens geweten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, en een mooie nieuwe bestemming ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal eens, zo'n mooi detail onderin de toren. Wat is het toch een leuke en leerzame serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi opgeknapt! Op streetview zit ie in de verpakking met daarlangs een vreselijke kasseienweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geluk dat deze prachtige toren behouden is gebleven,
    mooie contrastkleur en heel fraai detail aan de onderkant
    van de toren. En ook heeft deze toren een goede bestemming
    gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoveel foto's van watertorens dat jij kan maken! Ik heb de indruk dat wij er helemaal niet zoveel hebben maar ik ben vast fout want watertorens zijn er sowieso. Doch niet zo'n mooie dan, denk ik, zodat ze me niet opvallen. Misschien moet ik toch maar eens beter gaan opletten. Fijn weekend,Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze is echt een plaatje,Toos. Mooi met zo’n kleurig dakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige toren. Het lijkt me mooi om over die balustrade te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen