zondag 31 januari 2021

Jarig.

Laatst las ik bij BETTIE wat over een boek vol natuurgedichten, één voor elke dag van het jaar. Dat leek me wel wat en ik wou het eerst even bij de bieb lenen om te kijken welk gedicht er bij 31 januari stond en verder natuurlijk. Nou dat ging te lang duren, er waren nog wachtende voor me en bovendien vond ik de gedichten die ik las bij Bettie en naderhand ook bij MARTHY  en ook de tekeningen al mooi dus heb ik het toch maar meteen besteld.
Bij de plaatselijke boekhandel natuurlijk. Ik had ook nog een boekenbon en zag op de site dat die ook gewoon online gebruikt kon worden, wist ik niet.

Donderdag besteld en vrijdag al werd het, mooi ingepakt, thuisbezorgd. Een vriendelijk met de hand geschreven bedankkaartje erbij, leuk toch.
Van het inpakpapier heb ik meteen twee enveloppen gevouwen, altijd handig. En dan nu het gedicht van deze dag waar ik zo nieuwsgierig naar was, nee niet mijn verjaardag, maar van manlief en we hebben er meteen ook maar een foto bij gezocht, deze winter gemaakt bij ons kerststalvogelhuisje. Het koolmeesje zit rustig te wachten tot hij aan de beurt is, jaja geduld is een schone zaak.
Uit het boek "Ik wou dat ik een vogel was".

KOOLMEESBERICHT

Fiet! Fiet! Hier spreekt Koolmees!
Kijk eens naar buiten.
De wereld is wit,
er plakt ijs op de ruiten.

Dus jij kunt fijn spelen!
Een engeltje maken,
met een sneeuwbal
de verste lantarenpaal raken...

Maar ík heb geen schaatsjes
om hard op te rijden.
En ook al geen sleetje
om woesj! mee te glijden.

Geen sjaal en geen jas
met een hoog opstaand kraagje.
Nee, ík heb iets anders:
een rammelend maagje.

Dus wil jij, voordat je
een sneeuwpop gaat maken,
misschien één, twee, drie
kleine pindaatjes kraken ?

Ik lust ook graag zaadjes
en vetbollen ( dikke ),
om samen met Roodborst
en Specht aan te pikken.

Da's óók nog eens best
een gezellig gezicht.
Fiet Fiet! Welbedankt!
Einde Koolmeesbericht.

Lizette de Koning.  









 

13 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig Koolmees gedichtje, en dat op manlief
    zijn verjaardag, leuk. Hartelijk gefeliciteerd nog, en
    jullie Kerststal vogelhuisje vind ik zo'n liefje, hij
    ziet er nog steeds erg mooi uit .....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat denk je? Ben ik een influencer? Je bent al de tweede die ik op een idee bracht, hahahaha. Maar mooi hè, dat boek?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhhhhhh geweldig hé,
    dat boek heb ik ook, zó mooi, je wordt er meteen verliefd op als je dat ziet :-)

    gefeliciteerd toos, met je jarige man

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit leuk en dan ook nog met die wachtende koolmees op zijn tak.
    Fijne start van mijn dag. DANK!
    Nog van harte gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd meneer Toos!
    Wat een prachtig prenten- en gedichtenboek. Leuk om er iedere dag van het jaar even in te duiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar wordt een mens zomaar even blij van, van zo’n gedicht. Heel leuk Toos!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk gedicht en wat een leuk boek, misschien wel iets voor de verjaardag van mijn moeder, binnenkort :)
    Mooie foto ook, gezellig vogels in de tuin, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met de jarige Job. Mooi boek mooi gedicht

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed dat je het boek gekocht hebt. Ik vind zelf een nieuw boek kopen heerlijk. Ik wens jullie een leuk gedichtenjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk Toos dat jij ook dat boek kocht, wat is dat mooi hè. Die foto samen met het gedicht, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alsnog gefeliciteerd!
    Prachtig, dat boek, het gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen