vrijdag 8 januari 2021

Crea 2021 - Alfabet - week 1 - A

Een nieuw jaar, een nieuwe uitdaging. Deze keer hebben Elizabeth en Marjan bedacht om met de 26 letters van het alfabet te gaan werken. Bij elke letter kun je zelf kiezen wat je ermee gaat doen. Op het gebied van  bijv. fotografie, film, muziek, tekenen, dichten, werken met textiel.......enz enz.

Ik koos voor borduren en het is echt al een hele tijd geleden dat ik dat deed. Vroeger borduurde ik lakens en slopen, tafelkleden, een meetlat maakte ik toen ik in verwachting was van onze eerste, kleding zoals spijkerjasjes en broeken, nou ja, van alles en nog wat.

Dus toen ik laatst bij het kasten opruimen (ja wie ruimt er tegenwoordig niet op) dit werkstuk tegenkwam, wist ik het meteen, dit gaat het worden. Het alfabet lachte me tegemoet en dit moet nu maar eens afgemaakt worden. Het alfabet in kleine letters moet er nog op en verder komen er Franse en Nederlandse afbeeldingen op. Nederlandse heb ik genoeg, Franse niet dus ben ik gaan zoeken op het internet, want ik wou nu wel meteen de koe bij de horens pakken. Ik vond een Eiffeltoren en wou meteen beginnen en dat viel erg tegen. Na acht kruisjes had ik al hoofdpijn, ik zag het niet meer goed. Een bureaulamp erbij dat scheelde al en een loep dat was ook ideaal, maar het is een loep om in je hand te houden en dat werkt natuurlijk niet. Wat nu, de winkels zijn dicht, je kunt er een online bestellen, maar ik wou meteen beginnen. Gelukkig heb ik een handige man hier in huis en die maakte van een kleine lijmtang en een lichtleiding, waar de loep ingestoken kan worden, een constructie die perfect werkt. Als het borduurvirus blijft en het coronavirus verdwijnt en de winkels weer open gaan, kan ik alsnog op pad gaan voor een loep, want dat vind ik wel leuker dan online winkelen.
In elk geval is dit alfabet mijn bijdrage voor de letter A van deze week en wie weet, als het tegen valt duurt het tot de letter Z en kan ik dan zeggen ZIEZO, klaar.





 

29 opmerkingen:

  1. Mooi, Toos, en een prachtig plan. Er zit een schitterende A-vorm in de Eiffeltoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar zo'n challenge niet goed voor is! Hahaha, soms heb je een duwtje nodig om iets af te maken. Het zou erg leuk zijn als je aan het einde van het jaar je merklap af hebt!
    Maar ai, die hoofdpijn... ja, we zijn het niet meer gewend om zo fijn te werken. Naarmate je ouder wordt is dat toch wel een dingetje. Ik heb een daglichtlamp met een ingebouwde loep. Die loep gebruik ik niet vaak, maar de lamp geeft heerlijk helder licht en dat scheelt zoveel!
    Enne... wat ik nog even zeggen wil... ik kijk niet te lang naar die prachtige patroontjes van je, want ik voel de zin in borduren al opkomen...
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig gaat het goed met deze ( voorlopige constructie ), geen hoofdpijn meer.
      Goede tip van jou, een daglichtlamp met loep, dankjewel Elizabeth.

      Verwijderen
  3. Leuk, ben ook bezig met het afmaken en eindelijk beginnen van allerlei creatieve projecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, prachtig. Heel nieuwsgierig hoe je loep creatie eruit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi geborduurd die Eiffeltoren, leuk dat je de merklap verder gaat borduren en wat een handige man heb je!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel creatief! Op allerlei fronten.
    Borduren heb ik ook heel veel gedaan, maar ik merk dat door het vele werken met beeldscherm, mijn ogen niet zo goed meer zijn en borduren is dan te inspannend en lukt me alleen nog bij daglicht.
    Er bestaan trouwens ook zogenaamde daglichtlampen. O ik zie dat Elizabeth je ook al getipt heeft. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat sapper om het mu af te maken dat wordt er nu eentje met een herinnering aan 2021 :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk borduurwerk om af te maken. Je Eiffeltoren is echt heel leuk. Veel plezier met de volgende letters!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk idee om dit af te maken. Misschien heb ik nog wel wat Franse kruissteekpatroontjes voor je. In ieder geval een croissantje. Ik heb een heleboel patronen van mijn moeder, die ik nog wil uitzoeken. Dus daar zit misschien ook nog wat bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gaaf die A in de Eiffeltoren. Wordt weer een creatieve uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. My eyes are shining !! I love the samplers, the alphabets and the little patterns that make them up! Sweet the Eiffel Tower! A good work!!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ohhhhhhhhhhh toos, jouw kennende gaat dat een prachtig gebeuren worden, jij bent zĆ³ creabea. <3
    ik volg

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat jullie samen een soort van loepstandaard hebben gemaakt, ik zag het al helemaal voor me. In deze tijd waarin niet alles even makkelijk kan of gaat, worden we creatief in het bedenken van oplossingen. Ik hoop echt voor je (en voor ons allemaal) dat je straks gewoon lekker in de winkels op zoek kunt gaan naar een mooie staande loep!
    Leuk dat je gaat borduren Toos. Eerst vroeg ik me nog even af waarom je met de Eifeltoren begon, maar toen zag ik daar ineens een A, grappig!
    Nog even over de afbeeldingen die je wilt gaan borduren; heb je een speciale reden om Nederlandse en Franse afbeeldingen te kiezen? Iets zegt me dat een van jullie tweeƫn van franse oorsprong is, maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor Marjan, wij hebben geen Franse oorsprong, maar we hebben wel Franse vrienden en deze merklap was ik begonnen om een keer cadeau te doen. We hebben ooit met hun van huis geruild en hebben nog steeds contact, ook met hun kinderen en inmiddels zijn er ook kleinkinderen. Het is dus Ć©cht mijn bedoeling om hem nu eens af te maken en vandaar dus de Eiffeltoren. Aan een kant staan Nederlandse taferelen en aan de andere kant Franse. De A is de A van Alfabet en tijdens het borduren zag ik opeens dat het onderste gedeelte van de Eiffeltoren op een A lijkt, mooi meegenomen, maar puur toeval.

      Verwijderen
    2. Dat wordt een supermooi cadeau!

      Verwijderen
  14. Deze nieuwe uitdaging brengt weer een hoop creativiteit bij iedereen naar boven en een hoop werk wat nog afgemaakt kan worden :). Ik ben niet zo'n borduurster en ik vond mijn kussentje voor deze keer al heel wat maar ik krijg toch ook weer zin als in naar jouw gekleurde verzameling patronen kijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhh leuk Toos dat je het borduurwerk weer hebt opgepakt,
    dat gaat een mooie uitdaging worden, de eiffeltoren is enig.
    Maak eens een foto van je lijmklem met ingestoken loep en
    lichtsnoer, handig bedacht van je man, ben gewoon nieuwsgierig
    hoe die er uit ziet....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh heerlijk, ik ben ook een alfabet aan het borduren. En een bloemenkussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk, weer aan het borduren, ja een handige man, je kunt niet zonder ;)
    Ik heb ook een loepbril en extra licht nodig om te borduren, anders gaat het niet goed vrees ik :) Leuk idee, al die extra motiefjes erbij, gezellig dat we weer begonnen zijn. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk, je invulling van de nieuwe uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk idee!
    Ik ben Ć³Ć³k voor deze challenge een alfabet aan het borduren, daarover aanstaande vrijdag meer.
    Maar ik vind jouw alfabet ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, borduren! Door jouw foto's krijg ik er spontaan zin in. Ik heb minstens tien merklappen geborduurd maar daar kunnen er nog meer bij (-:
    Veel plezier met je creatieve inspanning.

    BeantwoordenVerwijderen