dinsdag 20 oktober 2020

Najaarsgeluk.

De paar dagen regen van twee weken geleden, zijn wel een oppepper geweest voor de tuin.
Zelf de potten met kruiden zien er weer een beetje toonbaar uit.
De lavas voor in de soep maakt weer nieuw blad, de munt voor de thee ziet er weer fris uit, bieslook groeit natuurlijk altijd wel en van de salie, die al gele blaadjes kreeg, kan ik toch ook nog wel wat gebruiken.
De hoogste plant, achterin op de drie dunne steeltjes haha, dat is mijn zelf gekweekte avocado boompje.
Er schijnen wel beestjes in onze tuin te wonen, die de blaadjes lekker vinden, maar er komen boven ook weer nieuwe bij.
Of er ooit een avocado aan zal groeien is maar de vraag en ik weet ook niet hoe oud zo'n plant daarvoor moet zijn.
Ik ben in elk geval al blij dat hij al een paar winters buiten heeft overleefd.

De vlinderstruik is van die regen weer opnieuw gaan bloeien. Door de droogte waren alle bloemen bruin geworden, maar nu zitten er weer heel wat nieuwe in.
Ook de witte anemonen, kunnen er weer mee door.

Er kwamen zelfs weer wat bijen op bezoek, als het regent zie je ze niet, maar als de zon zich even laat zien...  Ja, en dan deze plant, daarvan had ik vorig jaar bij onze zoon een stek meegenomen en te lang in een te klein potje laten staan. Tja moet je ook niet doen hè, hij deed dan ook niet goed zijn best. In het voorjaar heb ik hem in de volle grond gezet. Heel de zomer mooi rood blad en nu zit hij vol met hèle kleine witte bloemetjes. Onze zoon kent de naam niet en ik dus ook (nog) niet. N.B, dankzij Petra en onze dochter weet ik inmiddels de naam. De Ageratina riparia, algemeen bekend als mistbloem.

En dan nog de bloemen van de hortensia, die worden eigenlijk nu pas mooi van kleur. Ik moet nog even wachten, het felle gaat er meer en meer uit, nog even en dan kan ik er een paar plukken om binnen te drogen. Het is maar een kleine tuin die we hebben, maar genoeg om van te genieten.





 

12 opmerkingen:

  1. Ja, een beetje regen was ook hier wel nodig voor de tuin. Fijn om dan te zien hoe alles meteen weer opfleurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Bieslook doet het natuurlijk altijd wel', nou bij mij niet hoor. Echt, drie sprietjes of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zonder regen gaat het niet!1 Wij hadden gisteren de hele dag regen.....mag nu wel weer even droog worden. Ik wil naar het bos, en als het zo druppelt is dat niet fijn!!

    Zal eens op buienradar kijken!

    Fijne dag verder!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto’s nog uit je tuin. Geeft nog even een beetje een zomers gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is letterlijk najaars geluk Toos, heerlijk nog zoveel
    kleur in de tuin. Prachtig de witte anemonen, heb net nog
    even zitten googelen op dat stekje van je zoon, maar heb nog
    niet gevonden wat het is, wel heel leuk me die kleine pluizige
    bloempjes. Je kruidenhoekje staat er weer knipklaar bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. echt he toos, elke bloem is puur geluk dat vind ik ook zeker nu.

    al vind ik de kleuren van de herfst ook fantastisch genieten hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog een vrolijke boel in jouw tuin. Hier doet een enkel roosje nog haar best. Heb potten gevuld met violen en bolchrysanten. Iets dergelijks schreef ik gisteravond. Ik heb problemen met internet dus alle kans dat ook deze blijft hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toos, met de app Plantnet heb ik een foto gemaakt van jouw mystery flower op het scherm. Die app determineert hem als Ageratina riparia (Regel) etc. Kun je daar wat mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker Petra, zowel jij als onze dochter komen met dezelfde plant. Zij heeft ook zo’n app,
      Ik zal het straks even aanpassen.
      Hartstikke bedankt, alle twee !

      Verwijderen
  9. Beautiful blooms ... I love butterfly bushes and hydrangeas. The little bee will certainly be fine !!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk om nog zoveel bloeiends in je tuin te hebben Toos. Ik wordt helemaal vrolijk van je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen