maandag 27 mei 2019

Eco-print

Ik had me aangemeld voor een workshop eco-printen. Geen idee had ik van wat ik kon verwachten, maar ik liet me verrassen. We moesten allerlei bladeren meebrengen en er zou geprint worden op papier, katoen en zijde. We mochten alles vastleggen, fotograferen dus en ook noteren welk blad of bladeren we op welke stof hadden gelegd. Met dat noteren ben ik al snel gestopt omdat het me uit m'n concentratie haalde. De stoffen waren al voorgeweekt in aluin en soda-ash of sojamelk met soda-ash. We werkten steeds met drie lappen op elkaar met daartussenin de bladeren.  Ik was zo in de weer met het blad leggen tussen de lagen stof dat ik soms nog vergat om een foto te maken.

Het stapeltje lappen werd opgerold op een stok, niet te los maar zeker ook niet te strak. Heb je dat gedaan dan wikkel je touw of geroest ijzerdraad om het pakketje (roest geeft weer mooie kleureffecten) Daarna moest alles anderhalf tot twee uur in de kookpan.

En ja dan is het wachten geblazen. We hebben in die tussentijd geluncht en ook (spannend) het paper, waarmee we als eerste waren begonnen, uit de stoompan gehaald.

Ik had verschillende grassoorten gebruikt maar die gaven geen afdruk. Het blad van de Esdoorn gaf het beste resultaat, evenals het eikenblad en paardenbloemblad. Het was hartstikke leuk om te doen en te experimenteren met de verschillende soorten blad, ik ga zeker nog eens terug want ja, niet alles lukt de eerste keer. Op het eind konden we nog de kaft van een dummy bekleden met een van de geverfde stoffen, echt leuk en weer een ervaring rijker.


13 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij ook een erg leuke workshop! Je boekkaft ziet er ook prachtig uit Toos!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig leuke workshop! En helemaal leuk om meteen zo'n mooie lap te gebruiken om een boek te bekleden, prachtig resultaat!
    (Op YouTube volg ik Ninja Chickens, Maria doet veel aan ecoprinten en laat daar regelmatig wat van zien in haar video's)
    veel plezier de volgende keer! (en misschien ook thuis?)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw toos ja dat lijkt me supergaaf is ook wel iets wat je thuis kunt doen hé, op pinterest is er veel over te vinden vást iets voor jou bij :-) ik zie de resultaten graag verschijnen Toos
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaf zeg. Ik had nog nooit van ecoprinten gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke workshop. En wat goed gelukt. Dat je daar nog eens heengaat lijkt me logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Enig...! Je moet er maar op komen... het lijkt me heel leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo heb je echt je eigen unieke stofje gemaakt. Heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat prachtig, Toos. Leuk zulke workshops, zou ik met plezier doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed om te lezen dat de workshop ecoprint in goede aarde is gevallen.
    En dat te lezen via je blog, wat een leuke manier om
    je belevenissen op hobbygebied te delen met geïnteresseerden.
    Voor belangstellenden (en die zijn er lees ik in de reacties), ik geef weer workshops ecoprint in het komende najaar. Dan zijn er meer bessen die ook een verrassend effect geven! neem gerust contact met mij op als je een mail wilt ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bovenstaande unknonwn is diegene die de workshop ecoprint geeft:
      Als Personal Touch
      Jacqueline van Vugt

      Verwijderen