dinsdag 21 mei 2019

De Flaestoren.

Vorige week woensdag gingen we op pad voor een fietstochtje met de veteranen personeelsvereniging. Altijd gezellig om elkaar weer te zien. Het vertrekpunt was bij een restaurant in Vessem, waar we begonnen met koffie en gebak en op het eind van de middag weer terug zouden komen voor het diner. Ik vond het leuk dat we gingen fietsen in een gebied dat we nog niet kenden. Het was lekker fietsweer en dus konden we buiten lunchen op een mooie pick-nick plek bij deze toren. Het is de Flaestoren, een 24 meter hoge uitkijktoren tussen de Flaes en het Goorven.
Vanaf de toren heb je een schitterend uitzicht over Landgoed de Utrecht en natuurlijk de vennen, belangrijke en kwetsbare natuurgebieden.

Bij de bouw van de toren is 28.000 kg staal gebruikt 27.000 kg hout. Het overgrote deel van het hout is afkomstig uit Landgoed de Utrecht en is op een natuurlijke manier geconserveerd in een van de vennen waar de toren aan staat. De toren bestaat uit 6.500 unieke onderdelen en er kwam dus veel ambachtelijkheid kijken bij de bouw. Ruim 10.000 bouten en moeren houden het geheel bij elkaar.
De toren is niet alleen gebouwd om het landgoed aantrekkelijker te maken voor bezoekers. De bedoeling is ook om de meest kwetsbare delen van het natuurgebied te ontlasten maar tóch beleefbaar te maken en daar zijn ze goed in geslaagd vind ik. Het is een geweldig mooi uitzicht vanaf daarboven ( bekijk maar even mijn kopfoto ) en er staat ook nog een kleine oriëntatietafel.
De toren ligt aan wandel en fietsroutes en aan een nieuw rolstoelpad.

Natuurlijk werd er ook nog een "plaspauze" ingelast en daar zag ik deze  leuke bordjes.

N.B : de informatie over de toren las ik op de site van De Kempische Landgoederen.




9 opmerkingen:

  1. Oooh die toren, zelfs door alleen maar naar de foto's te kijken, krijg ik hoogtevreeskriebels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo waren er meer denk ik Bettie, want wij waren de enige die naar boven gingen.

      Verwijderen
  2. whoooohooo, wat een hoogte zeg Toos, en jij gewoon naar boven?? wat ben je toch een bikkel :-)
    alle hundjes an t riemke :-) leuk zeg:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig uitzicht van boven! De constructie ziet er heel origineel uit, maar ook heel wankelig 😌. Dat zal hij vast niet zijn, maar ik weet niet of ik naar boven zou zijn gegaan...
    De borden voor wc en honden zijn geweldig!
    Fijn dat jullie weer een leuke dag hebben gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een bijzondere uitkijktoren! Heel leuke bordjes ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow.. dit is bijzonder! Ik geloof niet dat ik naar boven zou durven hoor...
    En wat zijn er toch veel mooie plekjes in Nederland, die ik nog niet eens ken...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een spectaculaire mooie toren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig bouwwerk! Mooie foto's én een interessant verhaal!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een prachtige toren en naar boven lopen vraagt wel conditie!

    BeantwoordenVerwijderen