maandag 9 september 2024

Watertoren 193 - Ouderkerk aan den IJssel.

Al vroeg gingen we op pad en dat was maar goed ook, want we kwamen al snel voor een omleiding te staan. Nou ja, omleiding, laat ik het zo zeggen, het was maar goed dat we nog in bekent gebied waren, want je moest zelf maar uitzoeken hoe of wat. We kwamen toch nog op een redelijke tijd bij de eerste watertoren en daar konden we gelukkig goed parkeren. De toren heeft daar vroeger veel vrijer gestaan dan nu, dat is jammer maar, gelukkig, hij staat er nog.

De watertoren is gebouwd in 1916 door Visser & Smit Hanab, heeft een hoogte van 32,50 meter en één waterreservoir met een inhoud van 400 m³. De toren is opgetrokken uit beton en ijsselsteentjes. Ik vond de uitbouw van het trappenhuis, dat boven het dak uitsteekt, heel mooi. Sinds 1980 is de toren niet meer als zodanig meer in gebruik. De huidige eigenaar is van plan om in de toren zijn kantoor te vestigen.

Boven de ingang van de toren is een gedenkplaat aangebracht en zulke dingen vind ik altijd fijn als die er nog zijn en vooral dat we ze nog kunnen fotograferen, want dat is vaak ook nog een dingetje. 





 

13 opmerkingen:

  1. Ik zie een watertoren natuurlijk, maar op de gedenksteen een gezichtje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Bettie en bij mijn vorige blogbericht zelfs twee.

      Verwijderen
  2. Vrienden van ons hebben een paar jaar in Ouderkerk aan de IJssel gewoon. Toen kwamen we er wel eens. Nooit gezien, deze watertoren. Inderdaad mooi, dat kleine torentje op de toren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan natuurlijk ook bijna niet anders; ijsselsteentjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij heeft iets kasteelachtigs deze watertoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooie watertoren, het heeft inderdaad wel iets kasteelachtigs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een bijzondere watertoren om te zien, de toren doet me denken aan een harnas. En wat Dorothé schrijft "iets kasteelachtigs" dat past dan weer bij mijn harnas, grappig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke toren met die uitbouw. Gelukkig voor ons, en voor jullie zelf natuurlijk, konden jullie er toch heen rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja dat uitbouwtje doet denken aan de uitkijk van een kasteel. Apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ouderkerk, dat is de Krimpenerwaard. Maar jullie waren toch al in onze omgeving , ik kan me Bergambacht herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal Marthy, in 2021 was dat. C. had voor die dag een fietsroute gemaakt langs 6 watertorens en aangezien er in Zuid Holland ontzettend veel watertorens staan, kunnen we ze niet allemaal op een dag doen. Vandaar dat we er nog eens terug gingen. 6 Watertorens op één dag is echt veel en we hadden op het eind van de dag dan ook 100.81 km op de teller staan. Was wel een schitterende route.

      Verwijderen
  10. Die watertoren is mij wel bekend toen ik er eens was. En er langs reed nadat ik met zwager en schoonzus naar een reünie waren geweest. Had er toen ook eens een foto van hebt gemaakt. Moet nog ergens op 1 van de vele usb sticks staan. De gedenkplaat had ik toen niet en is echt mooi genomen.

    BeantwoordenVerwijderen