maandag 13 mei 2024

Er was eens een blaadje.....

 

......en dat kreeg ik van onze buurvrouw. Zet het in de potgrond, dan gaat het wortel schieten en krijg je vanzelf zo'n mooie plant. En een mooie plant was het, die onze buurvrouw op de kast had staan. Mooi groen stevig blad en de plant hing wel meer dan een meter lans de kast naar beneden. Dat speelde zich wel zo'n twee/drie jaar geleden af. Mijn blaadje groeide en groeide en zie nu, een prachtige bloem verscheen er plotseling. Heb toch maar even gezocht wat voor plant het eigenlijk is en als ik het goed heb is het een Hóya en is genoemd naar Thomas Hoy, eind 18e, begin 19e eeuw, tuinman bij de hertog van Northumberland. Hier noemt men het een wasbloem. Er bestaan zo'n 200 soorten, maar welke van de 200 dit is, nou ja, dat zal me een zorg zijn. Ik vind het gewoon een schitterende bloem. Uitvergroot levert het dit plaatje op, of het van stof gemaakt is.



16 opmerkingen:

  1. Ik herinner me deze plant van vroeger bij moeder thuis. Volgens mij komt er een kleverig goedje uit. leuk toch vanuit één blaadje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. SCHITTEREND Toos, het heeft dus wel even geduurd voordat er een bloem aan kwam. Heel mooi die vergroting ook , een heel bijzondere bloem, het lijkt bijna wel suikergoed. En ze ruiken vrij sterk dacht ik. Volgens mij is het de: Hoya Carnosa Variegata. Hoe groot is jou plant al geworden???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bloem ruikt wel, maar dan moet je er wel héél dicht met je neus bijstaan en hij is nu een meter lang.

      Verwijderen
  3. Prachtig ik heb hem ook gehad jaren terug . Toen waren plantenhanger s hip :)) ik heb er nu nog 3 een grasplant een erwten plant en 1 daar komen rode bloempjes aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig zeg. Je inspanning en geduld worden bloemrijk beloond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig!!! Ineens herinner ik me die plant, van heel vroeger. Ik wil er ook een!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je geduld is beloond... Wat een schitterende plant is dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een prachtige plant. Die van mij is een stek van mijn moeder. Haar plant was weer een stek van de plant van mijn oma. Hij is me heel dierbaar en bloeit elk jaar met een paar bloemen, die inderdaad heerlijk ruiken. Goed gedaan, je zult er elk jaar van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat bijzonder! Ik ken de plant niet. Leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan me herinneren dat ik er lang geleden ook een in de vensterbank had en de bloemen ‘s nachts een heerlijke geur afgaven.leuk dat jij de plant in bloei krijgt met een blad,goede verzorging en geduld.Ze doet me ook denken aan een andere geurende kamerplant Stephanotis, bruidsbloem die vaak in bruidsboeketten verwerkt werden(ik had ze ook 56 jaar geleden samen met Orchideeën.De Wasbloem en Stephanotis zijn wel beiden uit de Maagdenpalmfamilie.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, dat is inderdaad een mooie plant, zo fijn als een plant het goed doet en dan ook nog zo’n mooie bloemen. Echt een cadeautje. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooierd en goed van jou om hem in bloei te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi. Leuk om zoiets moois uit een blaadje te zien ontstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik herken de plant uit mijn werk in de bloemenwinkel maar wist niet dat je deze zo gemakkelijk kunt stekken. Een heel mooie foto. De bloemetjes zijn een kunstwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap dat je de plant in bloei kreeg. Het is een mooierd.

    BeantwoordenVerwijderen