vrijdag 10 mei 2024

Hartige notentaart met champignons en blauwe kaas ( RvdM ).

 

O jee, alweer een maand voorbij, wat gaat dat snel zeg en ik had nog helemaal geen idee, nog niks voorbereid. Wist ook nog niet wat we vandaag gingen eten. Rommelen in de map van uitgescheurde recepten om ooit nog eens te maken. Gevonden, een recept uit 2016. Eerst vanmorgen naar een verjaardag, vanmiddag boodschappen gedaan en daarna aan de slag.

Hoofdgerecht voor 4 personen - ca. 30 minuten + 30 minuten oventijd.

1 eetl. bloem, om te bestuiven - 8 plakjes hartige taartdeeg, ontdooid - 1 eetl.olie - 1 bakje van 250 gr kastanjechampignons, schoongeveegd en gehalveerd - 100 gr gepelde walnoten -  50 gr amandelen met vlies - 200 ml crème fraîche - 3 eieren - 150 gr blauwe kaas, verbrokkeld - 20 gr gemengde zaden - een lage taartvorm van circa 24 cm ø, ingevet.

Bereiden.

Verwarm de oven voor op180ºC. 
Bestuif de taartvorm met bloem.
Duw het deeg in de vorm en druk de naden goed vast.
Snijd overtollig deeg rondom weg.
Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin de champignons op een hoge stand in 3 min. rondom bruin, laat ze uitlekken in een zeef en bestrooi met zout en peper.
Verdeel de gebakken champignons en alle noten over de taartbodem.
Klop de crème fraîche met de eieren los en breng op smaak met peper en zout.
Giet dit mengsel over de vulling en verdeel de blauwe kaas en zaden erover..
Bak de taart in de oven in circa 30 minuten gaar en goudbruin
Lekker met een groene salade.

De blauwe kaas kun je ook vervangen door zachte geitenkaas of feta. 

Wij aten er een gemengde salade bij met tomaat en komkommer.

De bovenste foto is de taart vóór die de oven inging, tweede foto staat de taart in de oven en bij de laatste de laatste konden we gaan eten.
Vond het een makkelijk te maken recept, snel klaar en mooi gegaard.




16 opmerkingen:

  1. Ik ben niet zo'n kok, maar dit lijkt me een handig recept, wat nog wel eens van pas kan komen. Dank ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heel lekker. Ik ga het onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben gek op dit soort recepten. Makkelijk en vooral smakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd van blauwe kaas en zo in een hartige taart lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd welkom recepten voor hartige taarten,volgens mij heb ik er nog nooit een gemaakt die tegenviel.Jou gemaakte combinatie aan ingrediënten lijkt me ook lekker.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De ingrediënten staan genoteerd. Echt een recept voor ons. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je werd overrompeld door de tijd! Maar het is weer voor elkaar met een recept ... Wij eten nooit blauwkaas, ik ben bang dat het niet lekker is of zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij eten vaak hartige taarten dus deze gaat ook in mijn digitaal receptenboek. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb heel veel verschillende hartige taart recepten, maar deze kende ik nog niet, maar wat ziet hij er lekker uit! Noten en blauwe kaas zijn een fijne combinatie. Een taart om vaak te maken! Fijn weekend. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze hartige taart zal ongetwijfeld goddelijk gesmaakt hebben.
    Moet echt maar weer eens een hartige taart gaan maken, lekker
    recept Toos!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mmmm. Bij blauwe kaas had je me al gewonnen 🙂.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker, ik houd wel van hartige taarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vanavond deze taart gemaakt en hij smaakte heerlijk: ik deed het met bladerdeeg! Charlie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker zo'n hartige taart, daar houden wij ook wel van. Ik zet er binnenkort ook weer een op het menu!

    BeantwoordenVerwijderen