vrijdag 12 januari 2024

Siciliaanse pasta met bloemkool ( RvdM ) zonder vlees of vis.

Van eenvoudige, maar eersteklas ingrediënten geweldige gerechten maken: dat is de basis van la cucina povera. 

Dat las ik bij dit recept en dat stond me wel aan, heb het gemaakt en ook bewaard. Sindsdien al vele malen gegeten.

Hoofdgerecht - 4 pers - 20 min.

300g volkoren penne (pasta) + 1 kleine bloemkool (in roosjes) + ½ potje zongedroogde tomaten op olie (à 295g) + 1 teen knoflook (fijngesneden) + 1 rode peper (in dunne ringetjes) + 100g blanke rozijnen + 1 bakje platte peterselie (20g blaadjes fijngesneden) + 100g verse Parmezaanse kaas (zelf raspen).

STAP 1 Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Kook ondertussen de bloemkool in ca, 5 min. beetgaar. giet af.

STAP 2 Snijd of knip ondertussen de tomaten in reepjes. Verhit 4 el. van de olie uit het potje tomaten in een koekenpan en fruit hierin de knoflook en peper 2 min. op laag vuur. Voeg de rozijnen en peterselie toe.

STAP 3 Doe de pasta, bloemkool en tomaten erbij en schep om. Voeg eventueel nog wat olie uit het potje tomaten toe en schaaf de kaas erover. Serveer direct.

Echt een recept voor als je eens weinig tijd hebt. 

Eet smakelijk.



 

15 opmerkingen:

  1. Dat klinkt heel lekker! Grappig dat de olie van de tomaten gebruikt wordt om in te bakken, zoiets zou ik nooit zelfbedacht kunnen hebben 😊.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker. Hier vandaag ook bloemkool op het menu maar dan in curry Madras

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, wij hebben ook een favoriet pastarecept met bloemkool :-)
    Het ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzonder de rozijnen ook als zoete smaakmaker, lijkt me lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu zijn wij weer geen bloemkoolfans, maar ik kan dat vast wel vervangen door een andere groente. En ik denk dat we er toch een beetje vlees bij gaan doen... En dan smullen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker snel recept. Ga ik maken. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het oog wil ook wat en daarom gingen mijn smaakpapillen al werken bij het zien van je foto😋Ga ik zeker maken…..maar met blokjes slagers achterham of rul gehakt….mag wel hé
    Bedankt voor het delen.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bloemkool eten we de laatste tijd weinig. Leuk om met pasta te combineren. Iets wat ikzelf niet zo vlug zou bedenken.Wat een mooie foto’s heb je gemaakt Toos. Ziet er heerlijk uit. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha fijn, een vegetarisch recept. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker recept, ik hou van dit soort gerechten. Apart vind ik de rozijnen maar ik hou ervan dus ik ga dit recept zeker eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een heerlijk gerecht Toos, dit spreekt me echt aan, denk dat ik zelf nog noten ga toevoegen dan heb ik alles wat een mens nodig heeft per dag.
    Gezond en heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je helemaal gelijk in Josephine, dat doen wij vaak ook, maar omdat het niet in het recept staat, ben ik het vergeten erbij te vermelden.

      Verwijderen
  12. Weer zo’n heerlijk recept. Niet alleen makkelijk en snel, maar ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen