vrijdag 8 december 2023

Kruidnoten cake ( RvdM ).

Als je het Sinterklaasfeest hebt gevierd, dan zijn alle kruidnoten vast al op, maar mocht je er nog over hebben, dan is dit misschien een idee om ze te verwerken. Bak een lekkere kruidnoten cake. Hier gaan we het zaterdag vieren, dus bakte ik vandaag de cake, had ik meteen wat voor het RvdM.

Kruidnoten cake.
Gebak - 15 min (± 1 uur oventijd) - 12 pers.

2 tl specerijenmix voor koek & speculaas - 200 g roomboter - 200 g suiker - zakje vanillesuiker - 4 eieren - 200 g zelfrijzend bakmeel - 200 g kruidnoten. 
Mixer en cakevorm ( 25 cm, ingevet of bekleed met bakpapier ).

1 Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
 Verwarm de oven voor op 150 ºC.
2 Doe de boter, suiker en de vanillesuiker in een kom en klop met de mixer in 5-6 min. luchtig en romig. Voeg al kloppend een voor een de eieren toe. Voeg pas een volgend ei toe als het vorige helemaal is opgenomen.
3 Zeef er het zelfrijzend bakmeel met de mix voor koek & speculaas boven en spatel dat er luchtig door. Spatel er vervolgens de kruidnoten door.
4 Schep het beslag in de cakevorm en bak de cake in het midden van de voorverwarmde oven in 60 min gaar.
5 Steek met een satéprikker in het midden van de cake. Komt deze er droog uit, dan is de cake gaar. Neem uit de oven en laat afkoelen. 
In principe is dit natuurlijk een gewoon cake recept en iedereen kan dat bakken of bakt het al jaren, maar met de kruidnoten erin vond ik het mooi in deze tijd passen.
Smakelijk !



 

16 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee om daar je overgebleven kruidnoten voor te gebruiken! Ik vind het een hele leuke variant van cake bakken. Dankjewel voor het recept en alvast een fijn weekend!
    O ja, en ook super bedankt voor je prachtige kaart Toos!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet de cake er lekker uit met die stukjes kruidnoot erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, je kunt hier en daar ook nog pepernoten voor half geld kopen! Leuk recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier alleen zelfgebakken kruidnoten en die gaan schoon op. Maar je cake ziet er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heerlijk uit, veel plezier nog.
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er lekker uit. Hier zijn de noten op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen kruidnoten, maar wel een stuk speculaas. Ik ga het aanpassen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker! De kruidnoten zijn op maar het recept wordt opgeslagen voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldig leuk idee, cake met pepernoten. Lijkt me heerlijk, en vooral de geur bij het bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik koop nooit pepernoten maar dit moedigt wel aan om dat volgend jaar wel te doen. Ik sla het in ieder geval op.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk idee! Voor volgend jaar dan wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Past helemaal wat ingrediënten betreft bij de tijd van het jaar.Ik kocht 3 weken geleden zak met kilo strooigoed,pepernoten zaten los in de zak en ander snoepgoed apart in zakje,
    ik vulde hoge weckpot die nu ruim halfleeg is met dat lekkers,maar in andere afgesloten trommel nog veel pepernoten die ga ik gebruiken om cake te bakken.Wat ook lekker is door mijn eigengemaakte vanille pudding waar ik pepernoten aan toevoeg voor ik hem stort in puddingvorm.
    Bedankt voor het delen en fijn weekeind.Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lijkt me heerlijk Toos, vind het een TOP idee, en past zeker heel goed
    in deze periode van het jaar, Je blijft er van snoepen denk ik. Het ziet er ook heel erg uitnodigend uit!!!
    En nog heel erg bedankt voor je PRACHTIGE kaart!!! 🧡

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn dochter vindt dit vast een geweldig recept. Ik stuur haar de link!
    Ik kan niet tegen suiker, maar het ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen