donderdag 11 juni 2020

Watertoren 5.

De watertoren die we gisteren zagen, was moeilijk te fotograferen. Hij staat helemaal tussen de bomen en in eerste instantie waren we er ook zomaar aan voorbij gereden.
Hij is ontworpen  door architect Th.K.J Koch en is gebouwd in 1938.
De stijl is zakelijk expressionistisch. Kenmerkend hiervoor zijn de asymmetrische en massieve hoofdvorm met plastische accenten, zoals de uitgebouwde traptoren.
De traptoren heeft een hoogte van 22.35 meter en heeft een waterreservoir met een inhoud van 150 m³.
In 1987 werd de watertoren buiten gebruik gesteld.
Op 21 maart 2011 vond de overdracht plaats van de watertoren aan de Zonneheuvelweg in Oosterbeek. De gemeente Renkum verkocht de toren voor € 10.000,- aan de Stichting Watertoren Zonneheuvel Renkum, waarin bewoners van de Zonneheuvelweg zich hebben verenigd. De watertoren is niet voor publiek toegankelijk, maar is een uitstekend verblijf voor vleermuizen in zomer en winter. De toren is ook een goede plek, zoals je ziet, voor zendmasten. Zo kunnen de ongeveer tien buurtbewoners een klein deel van de investering terugverdienen. Providers betalen daarvoor.

Ik denk dat we in de winter nog eens moeten gaan kijken, wanneer de bladeren zijn gevallen. Dan hebben we er vast meer zicht op.


11 opmerkingen:

  1. Je gaat vast nog een keer kijken, want het is een mooie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gebouw verdient zeker een tweede bezoek. Ik vind 'm prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de winter zijn er minder takken. Dus beter te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is zo'n ding van dichtbij groot~!
    Leuk om watertorens te spotten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een erg mooie toren,
    jij komt veel tegen op je tochtjes hé :-)
    mooi toos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige toren, wat goed dat die buren die hebben kunnen behouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie torens. Ik vind ze echt heel mooi en geniet van je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is een mooie toren.
    Ik ben hier geboren. Mijn ouders woonden destijds in deze toren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen. Ik wist niet dat de toren ooit bewoond is geweest.
      Lijkt me heel apart om in te wonen.
      Waren er verschillende verdiepingen in om te bewonen ? Of was alles op de begane grond. Jammer dat er nu niks meer mee gebeurd, wel goed dat de toren bewaard blijft.

      Verwijderen
    2. Helaas weet ik alleen dat ik daar (in 1959) geboren ben.
      Mijn ouders hebben er een aantal jaren gewoond en zijn vrij snel na mijn geboorte verhuisd.
      Ik heb helaas geen informatie over het wonen in de toren.

      Verwijderen
    3. Toch leuk om te weten en hartelijk dank voor het reageren op mijn blog.

      Verwijderen