maandag 8 juni 2020

De eerste keer.

Voor de Pinksterdagen, las ik in de streekkrant dat mondkapjes verplicht zijn op het pont. Heb er toen meteen maar enkele gemaakt. Na Pinksteren las ik dat het niet meer verplicht was, maar wel gewenst.
Enfin, vandaag gingen we heen en weer, over de Maas en over de Waal.

Bij de Maas stond dit bord, we hebben de kapjes opgezet, de pontbaas had er zelf ook een op, maar bij de terugvaart had degene die toen dienst had er weer geen op (alleen wij).

Dit bord stond bij het oversteken van de Waal, duidelijk dus. Nee, hier op de foto niet zo, maar er staat bovenaan, Geen mondkapje = Geen toegang op het veer.
Dit werd niet gehandhaafd, want op de heen en terugweg stond er toch iemand zonder. Op een maandagochtend neemt men het misschien niet zo nauw, maar goed wij hadden ze dus voor de eerste keer gebruikt. Ik moet zeggen dat ik er toch wel een gevoel van veiligheid bij had, al zijn het geen medische mondkapjes. Ze zijn wel dubbel, met een opening waar je nog een extra beschermingslaagje in kunt doen. Nou ja, alle beetjes helpen, toch ?


17 opmerkingen:

  1. Dus weer een heerlijke fietstocht achter de rug Toos,
    tsja....mondkapje gewenst, mondkapje verplicht, allemaal
    een beetje verwarrend. Zoal wel meer onduidelijk is bij
    alle regels. Mooie mondkapjes heb je gemaakt, kan me
    ook wel voorstellen dat het een gevoel van veiligheid geeft.
    Er zal maar net iemand naast je staan zonder kapje die als
    een gek begint te proesten.
    Fijne fietsweek, er zullen best nog wel wat ritjes volgen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig sta je meestal achter elkaar en op 1.50 m en hebben wij nog nooit grote drukte meegemaakt. Op zondagen, met mooi weer schijnt het wel heel druk te zijn, maar dan blijven wij altijd thuis.

      Verwijderen
  2. Grappig, zo stond ik er ook bij vandaag. Kijk morgen maar op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, soms moet je er aan geloven... Je hebt in elk geval wel een paar fraaie exemplaren gemaakt.
    Geniet van je fietstochten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik het niet erg benauwd, zo'n kapje voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het niet benauwd Ageeth, maar wij waren buiten en droegen het alleen maar tijdens de overtocht op het pont. Wanneer je het langer moet dragen en dan ook binnen, wordt het weer anders natuurlijk.

      Verwijderen
    2. Gelukkig maar, dat het niet benauwd voelt!

      Verwijderen
  5. Mondmaskers zijn eigenlijk geen bescherming voor de drager zelf. Ze beschermen de anderen voor het geval de drager positief zou zijn. Zo wordt dat tenminste hier gecommuniceerd. Daarom ook dat wij ze steeds dragen waar we dicht bij anderen komen. Zeker ook in de supermarkt waar kassiersters ze ook dragen. Gewoon uit respect voor de winkelbediendes. Op school zijn we trouwens allemaal verplicht om vanaf de leeftijd van 12 eentje te dragen. Maar makkelijk vind ik het niet. Wanneer het warm is, krijg ik een stikkend gevoel. Het is nog heel erg hard wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is waar, het is geen bescherming voor de drager, maar wanneer iedereen ze draagt is dat wel weer bescherming voor jou. Ik vind het tenminste fijn wanneer een ander ze ook draagt.
      Ik vond het niet benauwd, maar wij waren dan ook buiten dus dat is toch anders dan dat je het binnen heel de dag moet dragen.

      Verwijderen
  6. Je hebt een heerlijke fietstocht achter de rug. Met of zonder mondkapje. Je had er in elk geval eentje bij je; je was voorbereid. Heel verstandig. Op de pont hier is het niet verplicht. Vreemd, die verschillen...En ook die tegenstrijdigheden.
    Lieve groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. staat je goed, lekker veilig idee toch Toos, mooi gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke kapjes heb je gemaakt. En nu gewoon altijd meenemen, want anders moet je zwemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als het druk is lijkt het me toch wel een veilig gevoel geven met een mondkapje op. Wat goed dat je ze zelf gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij gaan binnenkort een paar dagen in het huis van onze zoon bivakkeren. Ervaring heeft geleerd dat je daar tijdens fietstochten pontjes kunt/moet gebruiken om de IJssel over te steken. Toch maar mondkapjes aangeschaft. Noodgedwongen kilometers omfietsen lokt niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Ze behoren voorlopig tot onze standaard uitrusting, want soms zijn ze verplicht en soms niet. Voor het geval dat hĆØ !
      Veel plezier met de tochtjes.

      Verwijderen
  11. Wat goed van je. Als ik je tegenkom, zal ik je vast niet herkennen van deze foto !!

    BeantwoordenVerwijderen