dinsdag 9 juni 2020

Watertoren 4.

Toen we gisteren gebruik moesten maken van de twee pontjes, hadden we een doel. De oude watertoren in Culemborg. De toren, in Neo-Renaissance bouwstijl, is 35 meter hoog en heeft een waterreservoir van 200 m³ en gebouwd in 1911. Ontworpen door architect (en) Visser & Smit Hanab.
In 1972 is de toren, vanwege instortingsgevaar gerenoveerd, waarbij de stenen bovenbouw is vervangen door een aluminium wand. Ik begreep dat menig Culemborger vond dat het er niet fraaier op was geworden.
In de zomer van 2005 is de toren buiten gebruik gesteld.
De toren staat in een waterwingebied en daar gelden strenge regels om de bodem en daarmee de kwaliteit van het drinkwater te beschermen. Dit stond dus vele plannen voor herbestemming vaak in de weg.
HIER en HIER nog wat informatie ook over de ecologische wijk Eva-Lanxmeer, waar de oude watertoren staat. Internationaal bekent, maar wij hadden er nog nooit van gehoord. Zijn er toevallig doorheen gefietst, omdat we de andere kant wilden gaan bekijken en het was er heel rustig vonden wij. Er mogen dan ook geen auto's in de wijk las ik naderhand. Erg leuk om deze torens te gaan bekijken en er zijn er nog genoeg !


13 opmerkingen:

  1. Eens met de Culemborgers, jammer van de bovenbouw. Veel van deze torens hebben een nieuwe bestemming gekregen. Goeie zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een erg leuk doel, watertorens bekijken. Ik geniet mee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Indrukwekkend vind ik ze altijd. En mooi. Laat er nog maar een paar zien bij jullie uit de buurt, waar ik niet zo vaak kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze ook altijd mooi om te bekijken. Deze heeft mooie details.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze ook mooi en er is vast een goede reden voor de aluminium wand. Er schijnen nog ongeveer 170 watertorens in Nederland te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het bovenste gedeelte stond op instorten en dit was natuurlijk een goedkopere oplossing.
    Ik las ergens dat een buurt comité toch wil proberen of het bovenstuk in de oude staat kan worden teruggebracht. Zal ook afhangen van de nieuwe eigenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toen wij na ruim 20 jaar 'hokken' eindelijk gingen registreren hebben we van de kinderen een huwelijksnacht gekregen in de watertoren in Dordrecht. Zo apart!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me erg leuk. De watertoren van Dordrecht moeten we nog gaan bekijken.

      Verwijderen
  8. Dit is een pracht maar wel een beetje jammer van die bovenbouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn ze toch mooi, die echte oude watertorens.

    BeantwoordenVerwijderen