maandag 27 april 2020

3000 km.

Gisteren heb ik maar weer eens onze vitrine gevuld met blikken van het koninklijk huis. Vroeger deed ik dat altijd op mijn verjaardag, maar sinds onze koning heeft besloten dat het op mijn verjaardag géén Koninginnedag meer is, deed ik dat niet meer. Ooit spaarde ik allerlei blikken, maar nu staan ze in enkele dozen, blik in blik, in de garage. Nu maar weer eens voor de dag gehaald, want ja, we vierden vandaag koningsdag. Dus voor we ons rondje gingen fietsen, eerst ook maar de vlag buiten hangen.

En raad eens, o nee, de titel verraadde het al, we passeerden vandaag de 3000 km. En omdat het bij de 2000 km zo goed was bevallen, gebruikten we onze lunch wederom bij dat leuke kleine familie restaurantje "Le Blanc".
en  net als de vorige keer kregen we het recept mee van wat we aten, leuk is dat en ik ga het daarom hier weer delen.

GROENTE - FETAPRIKKER MET TZATZIKI.
1 courgette - 3 el olijfolie - 1rode paprika in blokjes - 1 pakje feta (150g) in blokjes - zwarte olijven - 1 bakje tzatziki - blaadjes basilicum - tapas of satéprikkers.

Snijd de courgette met een kaasschaaf in dunne repen. Verhit de grillpan.
Bestrijk de courgette met de helft van de olijfolie.
Grill de repen courgette 2-3 min. tot ze aan beide kanten mooie roosterstrepen hebben.
Schep intussen de paprika om met de rest van de olijfolie.
Leg de linten courgette op een bord en grill de paprika in 4 min. beetgaar.
Rijg de paprika, feta en olijven met de courgette zigzaggend aan de tapasprikkers.
Leg de aangeregen prikkers op een bord en bestrooi met de blaadjes basilicum.
Schep er de tzatziki bij of serveer in een schaaltje.

NB ; Bij "Le Blanc" was de paprika op, maar werd vervangen door tomaten.
Daar smaakte het niet minder om hoor.



18 opmerkingen:

  1. Mooie feestelijke tafel zo. Het recept ga ik eens maken. Ziet er lekker uit. Mooi je verzameling blikken en gisteren was natuurlijk de perfecte dag om ze eens uit de garage te halen.
    Knap hoor, al 3000 km op de teller . Op naar de volgende 3000 dan maar ...... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het ziet er erg feestelijk uit Toos, jullie genieten volop van het leven :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan weer. En wat leuk al die blikjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heerlijk uit. En je blikkenverzameling is leuk, een aantal heb ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo dat was weer een prima dagje. Leuk dat je de blikken tevoorschijn hebt gehaald. Hoe lang laat je ze staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sowieso tot de vroegere koninginnedag, maar ik denk nog wel langer, want als het eenmaal staat........:-)

      Verwijderen
  6. Mooi gezicht al die koninklijke blikken.
    Al 3000 km, je bedoelt vanaf januari dit jaar???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Loes, vanaf januari dit jaar en zonder ondersteuning. We zijn dan ook blij en dankbaar dat we dat nog kunnen,

      Verwijderen
  7. Zo das moi 3000. En mooie kononklijke verzameling

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke verzameling, lekkere hap en een hele prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een afstand hebben jullie al gefietst. En wat een enige blikken heb je. Laat je ze nu weer staan of zitten ze alweer in de doos?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Petje weer af voor jullie, Toos. En weer zo'n lekkere lunch. Maar is de horeca bij jullie dan niet gesloten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Marthy, jij bent de eerste die dat vraagt.
      Nou dit is een héél speciaal restaurant, we komen er al jaren hoor, ook vóór het corona gebeuren.
      Regelmatig komen er eters, maar nu zijn wij meestal de enige gasten.
      Je kunt er lekker eten hoor, meestal hebben ze alle ingrediënten wel in huis en het enige is, dat je het zelf wel moet bereiden. Voordeel is dat ik jullie dan wel het recept kan geven. Restaurant “Le Blanc” met andere woorden bij de Wit (thuis dus) ;-)

      Verwijderen
  11. Ze staan er nog Mieke, sterker nog, ik heb zelfs nog meer blikken in huis gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha, ha, restaurant Le Blanc, tuurlijk. Ik had het net als Marthy ook gedacht, maar vergat het te vragen. Lieve kleinzoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat je al die blikken hebt, ik dacht laatst nog, ik heb eigenlijk helemaal niets voor Koningsdag, ja behalve de vlag dan :)
    3000 km, goed bezig en de lunch ziet er feestelijk, lekker en gezond uit.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen