maandag 8 juli 2019

Werken met papier 1

Nee, het is nog geen vrijdag en nee, dit is ook niet mijn boek van Crea ... 5219, maar toen we dit zagen moest ik daar wel meteen aan denken. Dit is een meters hoog schetsboek van Jelte van Lente. Hij maakte dit werk speciaal voor de tentoonstelling Coda Paper Art 2019. Waar zagen we dat, nou in het Coda museum. Elke twee jaar staat het museum in het teken van het allerlaatste wat gemaakt is in de wereld van papierkunst.

Meteen bij binnenkomst toonde Gabi Rets een wandvullende installatie, getiteld Wanderer die bestaat uit krantenpapier en karton. Het werk toont verschillende figuren die met vele soorten bagage en goederen onderweg zijn. Het werk verkent als het ware het thema van onderweg zijn en het meedragen van bagage ; van consumptiedrift tot migratie.

Het hangt wat los van de wand en dat kun je zien aan de schaduw bij de bol wol en het mannetje. Echt mooi om te zien op de meters hoge wand. Heel fragiel maar toch vond ik het een sterk werk.

Dit vond ik heel mooi  omdat het naaiwerk is maar dan op papier of eigenlijk is het borduurwerk maar met de machine gedaan. Het is van Lenneke Overmaat en zij scheurde, naaide, borduurde en bracht met Oost-Indische inkt afbeeldingen aan op handgeschept Nepalees papier. Jeugdherinneringen vormden het beginpunt van haar werken. De getekende voorbeelden van flora en fauna refereren aan haar vader die veldbioloog was. Het naaien en borduren verwijst naar haar moeder die kleding voor alle negen kinderen maakte. We waren nog nooit in het Coda, maar vonden het alletwee een schitterend museum. 






8 opmerkingen:

  1. Ik ben een paar jaar geleden naar Coda geweest en was diep onder de indruk. Wat een creativiteit en dat er zoveel kan van papier hè
    Ik wil weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt me ook prachtig om daar rond te lopen Toos, jij geniet wel erg fijn hé,
    ik vind het heerlijk om met jou mee te lopen :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige expositie. Je hebt er vast een hoop inspiratie gedaan.😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan echt genieten van kunst als dit. En museum Coda staat komend weekend op de agenda! 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow dat ziet er indrukwekkend mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, naar dit museum zou ik graag nog eens gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor, ik dacht ook meteen dat je een nieuwe journal had! Wat een leuk museum zeg...

    BeantwoordenVerwijderen