maandag 22 juli 2019

Klimmen.

Sinds maart staat er hier in natuurgebied Herperduin een 24 meter hoge uitkijktoren. De met boomstammen "beklede" toren staat vlakbij natuurspeelbos "Da's Leuk". Ik vind het echt weer een aanwinst, maar ja, ik hou ook van uitkijktorens, boomhutten en al dat soort dingen. 122 treden moet je beklimmen en dan kun je genieten van het uitzicht. De toren is gebouwd op een 7 meter hoge stuifwal. De constructie bestaat uit 3071 losse stalen onderdelen, die allemaal thermisch verzinkt zijn. Het totaalgewicht is 28.596 kilo. De houten "jas" bestaat uit 356 stammetjes en om alles aan elkaar te maken zijn 1.421 bouten en moeren gebruikt. Dit stond allemaal te lezen op een informatie bord. En we hebben hem beklommen hoor. Vorige week waren onze drie kleinzoons tegelijk bij ons en nadat we gefietst waren naar de mini-golfbaan om daar natuurlijk een potje te spelen, fietsten we op de terugweg naar de toren. Altijd leuk zoiets en dat vinden zij gelukkig ook en bovendien dan kun je ze zo even losrukken van het schermpje.

10 opmerkingen:

  1. Oef, het zou mij te hoog zijn. Maar mooi is het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is mooi maar het is niets voor mij, ik hou niet van hoogtes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toos dat ziet er mooi uit, wellicht ga ik hem nog eens beklimmen.
    Bedankt voor jouw aardige reactie, zoals meestal.
    Ik heb drie boontjes gezaaid op mijn balkon in een pot in de veronderstelling dat het breekboontjes waren. Inmiddels staan ze al wel 1.5 meter hoog, maar ik heb ze ook een beetje laag gezaaid. Ik wacht af hoe het zich ontwikkelt.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had ik wel begrepen.
      De bonen moet je laten hangen tot ze bijna droog zijn en dan uit de schil halen en koken als witte bonen.
      De toren beklimmen is een aanrader om te doen met je kleinkinderen. Die zullen het heerlijk vinden ze zijn in een mum boven. Het is echt een stevige construktie.

      Verwijderen
  4. Dat zou ik echt niet durven. Je bent een held

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super! wij deden dat ook al eens ergens in de Limburg, beetje eng maar heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk inderdaad! Ik vind het ook een mooie toren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie uitkijktoren. Hij ziet er solide uit, dus deze zou ik wel aandurven 😉.
    Het uitzicht is voor de jeugd misschien minder interessant dan het schermpje, maar de beklimming vast wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toffe Oma, die zelf de klim ook meedoet. Doe het je niet meer na.

    BeantwoordenVerwijderen