woensdag 13 september 2023

Spitskoolsalade ( RvdM ).

 

Elisabeth had een plan. Bijna elke dag moet er wat te eten op tafel komen en nu wou ze daar graag een blogitem van maken. Elke 2e vrijdag van de maand, te beginnen in september  een recept delen, heel leuk, maar ik weet niet waar ik met mijn gedachten was, maar ik had niet in de gaten dat het afgelopen vrijdag al zover was. Ben dus wat aan de late kant, maar hier dan toch nog mijn bijdrage. Je kunt deze salade bij de lunch gebruiken, als onderdeel bij een BBQ, maar ook zoals wij vandaag deden met gebakken aardappels en gemarineerde kipstukjes uit de oven erbij. Het recept uit een Blue Band groentekookboekje van 1988 is oorspronkelijk met witte kool, maar mijn broer en schoonzus kwamen bij ons lunchen en brachten groenten mee uit eigen tuin, waaronder twee spitskooltjes. Dus vandaar.

Was 75 g rozijnen en laat ze in een beetje warm water wellen. Verwijder van 750 g spitskool de lelijke buitenste bladeren. Snijd de kool in de lengte in vieren, verwijder zoveel mogelijk van de witte stronk en snijd de kool in heel dunne reepjes (ik deed het in de keukenmachine). Doe deze in een vergiet en giet er ruim kokend water over. Spoel ze na met koud water en laat de kool goed uitlekken (ik deed ze in de slacentrifuge). 

Maak intussen een dressing door 1 dl yoghurt of Bulgaarse yoghurt, 1 theelepel honing, 1 dl mayonaise en 1 eetlepel citroensap door elkaar te kloppen. Laat de gewelde rozijnen goed uitlekken en dep ze droog. Meng de rozijnen samen met een mespunt zout, een snufje peper en twee theelepels kummel, karwij of komijn door de dressing. Schep de dressing ca. een ½ uur voor het serveren door de kool en zet tot gebruik in de koelkast.

Ik gebruikte voor ons tweeën 500 gr kool en 100 gr rozijnen.

Smakelijk eten.



12 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heel aantrekkelijk uit Toos, ook met de combinatie waarmee jullie het hebben gegeten vandaag. En ik denk dat de spitskool juist nog lekkerder smaakt dan witte kool. De smaak
    is wat fijner dan witte kool en ook de structuur, dat kan je goed
    zien op de foto. De beelden laten me watertanden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij houden wel van spitskool, dus ik ben blij met je recept!
    Leuk dat je alsnog iets plaatst...
    Ik weet alleen niet of ik de snippertje kool zò dun ga krijgen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor dit recept. Deed dit wel soortgeliijks met rauwe witlof en dan ook stukjes appel erin. Maar nog niet met spitskool. dit ga ik dan zeker ook eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken ook een soort gelijk recept met witte kool, misschien ook wel uit zo’n Blue Band boekje. Met spitsboog lijkt me ook heerlijk. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me erg lekker, zeker met die dressing.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmmm dat ziet er heerlijk uit. En leuk dat je spitskool gebruikt. Weer eens wat anders dan witte kool.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze salade is net weer iets anders dan de mijne dus ik sla deze ook op. Spitskool is heel geschikt voor een salade.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij. eten eigenlijk nooit spitskool, leuk recept om het wel eens te eten.
    groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er lekker en mooi uit. Hoe krijg je dat laatste toch altijd voor elkaar.
    Mengen lukt me nog wel, maar daarna een beetje aardig opdienen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij eten ook nooit spitsboog, maar dit lijkt me heerlijk! Dat ga ik uitproberen, even de menukeuze uitbreiden….

    BeantwoordenVerwijderen
  11. net gemaakt, was heerlijk!! kreeg een 9 van mijn partner!!zowel de varkenspasteitjes met appel en salie (waarbij de volgende salade werd geadviseerd)->als de spitskoolsalade

    BeantwoordenVerwijderen