zaterdag 12 augustus 2023

N.A.V.

Naar aanleiding van een blogbericht van BETTIE, gingen we naar de Markiezenhof, het oudste stadspaleis van Nederland. 


Bettie schreef een stukje over wat er te zien was in de Stijlkamers. Dat waren de woonkamers van de heren en markiezen. Deze kamers zijn ingericht in de stijl van de Franse koningen Lodewijk XIV, XV en XVI.


Nou naar die inrichting was ik niet zo benieuwd, maar wel wat er zich daar allemaal heeft afgespeeld.


Bij binnenkomst kregen we een uitnodiging om de geheimen van deze Stijlkamers te ontdekken en werden ontvangen door Simon de Maisy, lakei van François Egon en minnaar van Marie Anne.

François Egon de la Tour d'Auvergne, markies van Bergen op Zoom, trouwt in 1707 met Marie Anne van Arenberg. De kardinaal van Bouillon heeft dit huelijk geregeld. François Egon overlijdt echter in 1710 in Noord-Frankrijk aan de pokken. Na zijn dood speelt de kardinaal tevens een rol bij het geheime huwelijk van Marie Anne met Simon Maisy, de bediende van de Markies. Hij moedigt de liefdesrelatie zelfs aan. Als dit uitkomt betekent dit een grote schande voor Marie Anne en voor hem een grote kans. De kardinaal neemt voor korte tijd de macht over in het Markiezaat. 

Kortom, intriges in de familie, waar je hier al rondlopend wat van meekrijgt. Dingen die gaan bewegen, geluiden, muziek, ruzie. Niet spectaculair, maar wel leuk en best veel werk geweest om dit voor elkaar te krijgen.

Men moet wel her en der op knoppen drukken om wat te horen, zoals hier bij het diner. Even op de tafelbel drukken ! We vonden het best aardig en zijn nog wat meer zalen doorgelopen, waar je ook weer laadjes open moet maken, speciaal brilletje moet gebruiken om meer te zien,  dus niet alleen zomaar ergens aan voorbij lopen en dat zagen wij ook gebeuren. Wat moeten we hier nou mee hoorde ik iemand zeggen, pak maar even een brilletje zei ik, ja en toen vond men het opeens een stuk leuker.
Wij kwamen eigenlijk alleen omdat ik nieuwsgierig was geworden (dankjewel Bettie) en gingen het combineren met wat anders, maar daarover een volgende keer.

                                      

                                                                                                                                 







 

7 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me erg leuk om heen te gaan. Al die dingen die je ervaart, heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat betreft musea en leuke uitjes in diverse plaatsen is Bettie een goede gids in Blogland.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk dat is nog eens leuk, naar aanleiding van een blogbericht elders
    opeens in een totaal andere wereld terecht te komen. Het lijkt me
    dat het een geweldige belevenis is geweest Toos!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen. Wij komen op onze fietsvakantie nog door Bergen op Zoom. Tijd om binnen te gaan is er dan niet, maar ik weet dan wel wat er te zien is door jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke manier om door een museum te gaan. Ik had het ook al eens eerder gelezen. Fijne zondag, groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, zoiets vind ik helemaal top! Lekker spannend om allerlei dingen te ontdekken. Ik zet dit wel op mijn lijstje hoor!

    BeantwoordenVerwijderen