vrijdag 16 september 2022

Watertoren - 104. Zeist.

Na Werkhoven fietsten we verder naar Zeist. De mist was gelukkig opgelost, want dat is toch maar saai fietsen wanneer je niet van je af kunt kijken. Deze is totaal anders dan die in Werkhoven, hij is in 1896 gebouwd in opdracht van de Utrechtse Waterleiding Maatschappij voor 28.786 gulden en kenmerkt zich door neorenaissancestijl-invloeden. De watertoren heeft een puntdak, is 37,50 meter hoog en een waterreservoir van 300 m³.

Architect(en) waren in dienst van de Utrechtse Waterleiding Maatschappij. Deze maatschappij kwam voort uit de in Luik gevestigde Compagnie Génerale des Conduites d'Eau, die opdracht tot aanleg, financiering en exploitatie van de stadswaterleidingen in Utrecht en omstreken wist te verkrijgen. 

Na een eerste naamsverandering in Compagnie des Eaux d'Utrecht, werd de maatschappij in 1889 omgedoopt tot de Utrechtse Waterleiding Maatschappij. De toren is van cultuurhistorisch belang als zeldzaam voorbeeld van de oudere generatie van watertorens in Nederland.
(bron: monumentenregister)









 

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig metselwerk, als je het zo van dichtbij bekijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo een als deze is voor mij het summum. Misschien omdat ik me deze uit mijn jeugd herinner. Als ik aan een watertoren denk zie ik zoiets voor me

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie toren, dit vind ik toch echt een echte watertoren. En die rand is werkelijk een kunstwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is echt een prachtige toren qua model maar zeker door
    het fantastische metselwerk. Zo mooi dat zie je niet zo vaak.
    En dag was stralend geworden, wat een verschil met 's morgens
    in de mist.

    BeantwoordenVerwijderen