dinsdag 26 juli 2022

Open.

Door de jaren heen zijn wij hier verschillende keren toevallig voorbij gekomen. Nooit was het dan geopend, maar nu wel. KASTEEL TONGELAAR, tja je moet wel op de juiste dag gaan natuurlijk en dat deden ze, de bestuursleden van de veteranenpersoneelsvereniging die dit voor ons hadden georganiseerd.

Hier op deze plek lag in de 9e eeuw al een mottekasteel. Dat is een hoogmiddeleeuws, veelal torenvormige versterking op een motte, een afgeplatte aangelegde aarden heuvel. Het oudste deel van het huidige kasteel is een vroeg-15e-eeuwse vierkante poorttoren. Er is nogal een geschiedenis overheen gegaan, maar dat kun je allemaal lezen in de link.

Je kunt vrij rondlopen in sommige vertrekken en ook helemaal naar de bovenste verdieping en dat deed ik. Ik had mijn fototoestel niet bij me dus daar  kan ik niks van laten zien. Ondertussen nam manlief deze foto's buiten. In mijn beleving vind ik het geen echt kasteel, maar meer een prachtige boerenhoeve. Het kasteel is nu ook een prachtige trouw en feest locatie, van alles wordt er georganiseerd. Bovendien is het een schitterende omgeving om er te WANDELEN of te fietsen en na afloop, wanneer je er op de juiste dag heengaat, in de royale binnentuin is het goed toeven voor een kopje koffie of een heerlijke lunch.






 

10 opmerkingen:

  1. Inderdaad meer een versterkte hoeve, maar wat een prachtige plek.
    Mochten we dit jaar nog voor een paar dagen afzakken naar het zuiden des lands, dan hou ik deze in gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi kasteel. Leuk dat jullie nu eindelijk eens naar binnen konden. En dan ook nog met gezellig gezelschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat jullie er nu in konden! Je hebt gelijk dat het meer lijkt op een boerenhoeve, maar mooi is het zeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toos ik lees nog graag bij je hoor, maar ik reageer dus veel minder. Ik geniet in stilte. Bijna altijd kijk ik even in Google Maps na waar het is en of ik er ook wel eens in de buurt zal zijn. Je schrijft er echt aanstekelijk over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goddelijke omgeving daar Toos en mooi dat je binnen
    alles kon bekijken. Voor een trouw of feest is het echt een
    prachtige locatie. Manlief heeft er trouwens fraaie foto's van
    geschoten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met binnen alles bekijken moet je meer denken aan de constructie van het kasteel, want in de vertrekken stond weinig van meubels. Er was wel wat te lezen over de geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind vaak een grote boerenhoeve en deze zeker veel mooier dan een kasteel. Ik hou van eenvoud en sommige kasteeltjes zijn zo 'opgedirkt'.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er allemaal mooi uit, leuk dat het nu gelukt is om binnen te kijken.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen