donderdag 23 juni 2022

Watertoren - 98 - Hilversum.

 

Wie dacht dat we klaar waren die dag nou niet dus, maar dit is echt de laatste en wat voor een. Had hem niet graag willen missen, totaal anders dan de vorige. Oogt heel modern en toch is deze watertoren gebouwd in 1928. De architect was Jan Duiker en het geheel is in  de stijl van het Nieuwe Bouwen, 

Kijk, het voormalig waterreservoir, onderdeel van de drinkwatervoorziening van het sanatorium  op Landgoed Zonnestraal. Erg mooi vind ik dat, in het gebouw rechts het buizensysteem nog te zien is. In de jaren negentig is men begonnen met een omvangrijk restauratieprogramma omdat men wel inzag dat de gebouwen waarden hebben als monument. De restauratie werd uitgevoerd aan de hand van plannen van architecten die de stijl van het oorspronkelijke ontwerp respecteerden. HIER vind je nog meer informatie, ook tekeningen en oude foto's. Echt een dag vol verrassingen, eerst Singer in Laren plus een watertoren, daarna de toren in Bussum en twee in Hilversum. En dan moet ik er nog even bij vertellen dat ik nog het beeld met de titel: Naar Blokkertje toe had willen zien in Laren. Gelukkig hebben we daar niet lang naar gezocht, want toen we thuis kwamen keek ik nog even op het blog van BETTIE en zag dat ik me dat niet goed had herinnerd, het staat in Hoorn, hadden we lang kunnen zoeken ;-(





6 opmerkingen:

  1. Ja dan moet je toch echt een keer in Hoorn komen zoeken hoor! Of mij even waarschuwen, krijg je koffie en een rondleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Bettie dat is aardig van je, houd het in gedachten, je weet maar nooit. Jammer dat de watertoren in Hoorn er niet meer staat, maar misschien staan er wel in de omgeving.

      Verwijderen
  2. Totaal wat anders als anders. Wel heel mooi dit. Iets voor mij om te onthouden om ook eens te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, dit is wel even wat anders dan dat we meestal te zien krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het landgoed Zonnestraal is mij bekent, heb er vaak gefietst,
    maar schandalig misschien maar dit bijzondere gebouw heb ik nog nooit gezien. Heerlijk zo'n dag vol verrassingen, jullie dag kon niet meer stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dit is echt heel wat anders, heel bijzonder eigenlijk. Goe dat men dat in zag en het in stijl heeft gerestaureerd.d

    BeantwoordenVerwijderen