Enkele maanden geleden schreef Bertiebo een leuk verhaal over het echtpaar Blokker en de Collectie Nardinc in het Singer Museum.. Het was al lang geleden dat we in het Singer Laren waren, want het is voor ons niet bij de deur, maar hier wou ik toch wel heen. Met de trein zouden we gaan, maar toen herinnerde ik me plotseling dat dat toch niet zo handig was. Nog even opgezocht, nee toch maar niet, want als alle aansluitingen vlekkeloos zouden verlopen zou het nog drie uren heen en drie uren terug zijn met de nodige overstappingen. Dan maar met de auto, we waren er in een goed uur. Ik ga hier niks schrijven over het echtpaar, want HIER deed Bettie dat al op haar welbekende inspirerende wijze.
We hebben natuurlijk de nieuwe Nardinczalen bewonderd en het werk van Sluijter, alhoewel we enkele jaren geleden de grote tentoonstelling zagen in Het Noordbrabants Museum waar echt héél veel van Sluijter te zien was. Nu concentreerden we ons vooral op THÉO VAN RYSSELBERGHE. Schilder van de zon. Meester in het verbeelden van licht en kleur, tevens wordt hij beschouwd als een van de beste vertegenwoordigers van het pointillisme. Hierboven twee zelfportretten.Nog één laat ik er hier zien, want er hangt zóveel dat er toch geen beginnen aan is. Bovendien loopt de tentoonstelling van Van Rysselberghe nog tot en met 4 september, alle tijd dus nog voor wie er heen wil.
Sluiters en de modernen. Collectie Nardinc daar en tegen loopt tot en met 28 augustus.
Amandelbomen in Saint-Clair-1926.
Vanuit zijn Zuid-Franse tuin schildert Van Rysselberge in februari 1926 dit uitzicht op de baai bij zijn geliefde dorp Saint-Clair. Hij werkt er twee weken aan in de vroege lente van 1926, steeds op hetzelfde moment in de namiddag om het violetblauwe licht te vangen. Op 13 december van datzelfde jaar overlijdt Van Rysselberghe op 64-jarige leeftijd aan longemfyseem. Hij wordt begraven op het kerkhof van Le Lavandou, naast zijn vriend Henri-Edmond Cross, met wie hij in de lente van 1904 per fiets rond toerde langs de Middellandse Zeekust tussen Hyères en Monaco, op zoek naar een geschikte plaats voor zijn nieuwe woning. Dat werd dus uiteindelijk het dorp Saint-Clair.
Wat een prachtige schilderijen. Daar zou ik graag naar toe gaan, maar voor mij is het nog veel verder weg dan voor jullie. Ik heb een beetje kunnen meegenieten via jouw foto's
BeantwoordenVerwijderenWat een prachtige schilderijen. Daar hou ik van en zou er graag heengaan, maar voor ons is het nog verder weg dan voor jullie.
BeantwoordenVerwijderenHelaas is het Singer met OV slecht te bereiken. Je hebt een boeiend verhaal gemaakt van jullie bezoek. Het staat al heel lang op mijn lijstje, moet er eindelijk eens van komen.
BeantwoordenVerwijderenEcht genieten Toos wat we hier allemaal voor fraais te
BeantwoordenVerwijderenzien krijgen. Alle zes de doeken die je toont vind ik PRACHTIG.
Mooie zelfportretten, en de pointillisme techniek spreekt mij
ook zeer aan. Deze werken zijn dus met onverdunde olieverf
gemaakt begrijp ik, deze te moeilijker om het fijntjes te houden.
Zelf heb ik ook een aantal werken met deze techniek gemaakt
maar dan met oostindische inkt. Helaas heb ik daar geen foto's
van en de lijsten heb ik lang geleden bij een scheiding elders
laten hangen. Mooie post, heb er van genoten!!!
Wat prachtig toch. Ik ben in Singer té lang niet geweest!
BeantwoordenVerwijderenIk heb het al in mijn agenda gezet voor het najaar. Prachtig Toos.
BeantwoordenVerwijderenIk heb diezelfde schilderijen toen ook gefotografeerd. Vond ze ook zo mooi! En dank voor je compliment, Toos!
BeantwoordenVerwijderenIk kende het museum en deze schilder niet. Leuk om te lezen en te zien!
BeantwoordenVerwijderenVolapuuk, in het Deens schrijf je volapyk betekent zoeiets als abracadabra, een niet te verstaan taaltje.
BeantwoordenVerwijderenWat een mooie schilderijen, jullie hebben je goed vermaakt :)
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Anita
Naar dit museum wil ik al een hele tijd eens naar toe. Je blog zorgt dat het nog hoger op mijn lijstje komt.
BeantwoordenVerwijderen