vrijdag 29 maart 2019

WALLS ... Crea 5219.

Walls ofwel MUREN in goed Nederlands. We gingen deze week naar de tentoonstelling van de glaskunstenaar Dale Chihuly in het Groninger Museum. Ik was me wat aan het oriënteren en las over de duizenden faxen die hij maakten om zijn ideeën, zijn schetsen en notities te versturen naar zijn team. Soms brengen deze tekeningen zijn plannen voor nieuwe installaties of sculpturen in kaart. Vaker beschrijven ze projecten die, vanwege hun omvang, moeilijkheidsgraad en ambitie, een grote mate van samenwerking en communicatie vereisen. De "faxen" worden bijna nooit tentoongesteld en toen ik las dat er nu enkele MUREN in het museum ermee vol hingen wist ik meteen wat me te doen stond, fotograferen dus.
Een andere MUUR hing vol met Amerikaans-Indiaanse dekens met daarvoor enkele vazen uit zijn Cylinder-serie. Om de bijzondere weefpatronen ook in glas weer te geven, ontwikkelde hij een techniek die bekend staat als de "pick-up tekening". Hierdoor konden de kunstenaar en zijn team de complexe patronen van gekleurde glasdraden samensmelten met het oppervlak van de vaas.
Dit is mijn bijdrage van deze week, nee eigenlijk is alle eer voor Chihuly, toch ?

Over zijn mooie glaskunst schrijf ik in mijn volgende blogbericht.


11 opmerkingen:

  1. Dit zijn precies die plekken, waar ik ook een hele tijd heb staan kijken: je krijgt inzicht in het gedachtenproces van de kunstenaar... Schitterend was het!
    Hoe leuk zou het zijn om een filmpje te zien over het ophangen van de dekens - hoe hebben ze daar aan gewerkt? Op gevoel ophangen of schuiven/ weghalen, de ene toch ergens anders? Of zien hoe het uitkomt en dan omhangen? Alleen ket deze foto kun je zelf al met kleuren en patronen aan het werk. Wat was het een mooie tentoonstelling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere muren. En mooi om zo een proces achter een kunstwerk te zien.
    fijn weekend.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een originele vertaling van de 'opdracht'. Schitterend die muren met faxen, maar de muur met dekens vind ik ook heel mooi. Als dekens op een (toeristische) markt hangen kijken we er toch anders naaf dan in een museum. 😉 De vazen maken me nieuwsgierig, maar ik zie dat ik geduldig op een ander blogje mag wachten.
    Fijne vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjonge, dat is bijzonder! Het lijkt me heel leuk om dat te bezichtigen, maar het is ZO ver van huis...
    Dat al die faxen toch bewaard zijn gebleven! Ik vind je invulling voor deze week super origineel!
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer heel anders week 13 uitgebeeld, maar wel heel mooi, die muur met dekens is echt prachtig!! Groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige muur met die gekleurde dekens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik houd erg van kleurtjes, dus vooral die dekens vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig om te zien Toos, lijkt me een plek waar je lang kunt rondhangen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig die dekens en die muren vol met faxen vind ik heel intrigerend.

    BeantwoordenVerwijderen