donderdag 28 maart 2019

Ontbijtfilm.

Zaten we zaterdagavond bij de toneelvoorstelling, zondag ochtend zaten we al vroeg bij de film. Een keer per jaar organiseert de Film Liga een filmfestival met ontbijt. Het programma is zo samengesteld dat je twee films kunt zien. Er is keuze uit zes films op drie locaties. Wij gaan meestal naar één film want twee achter elkaar daar word ik "gaar" van. Je mag eten en drinken mee nemen in de filmzaal, maar wij vinden het altijd gezelliger om aan een tafeltje te gaan zitten en bovendien is dat makkelijker. Het is ook leuk om mensen binnen te zien komen en soms zie je nog een bekende en maak je nog een praatje over de keuze die jij of zij hebben gemaakt. Het is altijd een gezellig geroezemoes.
Wij kozen de film Bankier van het Verzet. Ik denk dat iedereen de film al wel heeft gezien, maar wij dus nog niet. Ik vond hem spannend en hartverscheurend mooi. Je vraagt je steeds af wat je zelf zou doen, zou je ook die moed hebben die zij hadden.
De film is bekroond met vijf Gouden Kalveren. Nou wil dat voor mij nog niet alles zeggen, want ik vind een film mooi, of niet ongeacht hoeveel kalveren hij ook krijgt maar ik las het op de folder, evenals het volgende stukje.
Hoewel gedramatiseerd. is deze film gebaseerd op het onbekende maar waargebeurde levensverhaal van Walraven "Wally" van Hall. Deze bankier heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de financiering van het Nederlandse verzet tegen de NSB en de nazi's. Samen met zijn broer Gijs, de latere burgemeester van Amsterdam, bedenkt hij riskante constructies en de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis. Maar hoe grootschaliger de operatie wordt, hoe meer mensen er vanaf weten en de kans  toeneemt dat het misloopt. Voor Walraven van Hall zijn diverse gedenktekens zoals aan het Beursplein en voor het kantoor van de Nederlandse Bank in Amsterdam.
Bij ons volgende bezoek aan de hoofdstad maar eens gaan kijken dan.

5 opmerkingen:

  1. Dat was nou precies wat er ook in mij opkwam; grappig...
    Nog nooit van gehoord, maar waarom niet?
    En vond jij de film zoveel kalveren waard?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond hem goed Elizabeth, hij emotioneerde me en als een film iets met me doet vind ik het een goede film, met of zonder kalveren. Zelden zie ik een Nederlandse film die ik goed vind maar deze was een pareltje.

      Verwijderen
  2. Ja, leuk idee, film met een ontbijtje.

    BeantwoordenVerwijderen