donderdag 7 mei 2026

TextielMuseum - TextielLab.

 

Het textiel museum, een museum waar we al vaak waren en dat ons nog nooit teleur stelde. Eerst even een stukje binnenkijken, daar waar gewerkt wordt. 

Mijn man had even staan praten met de man die met dit kleed bezig was en hij vertelde dat hij 2 dagen bezig was geweest om alle kettingdraden te spannen.

Niet alleen gigantische kleden worden hier geweven, maar ook theedoeken. Deze zijn ontworpen door Kiki van Eijk. Inspiratiebron was haar moestuin. Ik kocht er ook een, maar met een ander motief. Jacquard geweven in het TextielLab, 100% biologische katoen. 

In deze kast staan garens waarmee men in het TextielLab werkt. Onder de kast staan bakken met een naam erop en klossen garen erin. Dat zijn de garens die bij een lopend project horen. Garens verschillen in kleur, dikte, structuur en herkomst. Zo zijn er dierlijke garens (wol mohair en zijde), plantaardige garens (katoen, linnen en hennep) en synthetische garens (polyester, nylon en acryl). Gemengde garens zijn er ook, die bestaan uit een mengsel van twee of meer verschillende vezels. Bij TextielLab werkt men zoveel mogelijk met duurzame garens van Europese leveranciers, men investeert in onderzoek en zijn altijd op zoek naar mooie en vernieuwende garens om hun assortiment mee uit te breiden.

Een klein overzicht is dit van het TextielLab, we hadden hier niet zóveel foto's genomen, maar wel waar we eigenlijk voor kwamen, maar dat zien jullie een volgend keer








12 opmerkingen:

  1. Oh ik ben daar ook geweest, al best lang geleden. Ik zou zo weer willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi museum, wat een klus om een kleed te weven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als geboren Tilburger ook mijn favoriete museum! Altijd wel iets bijzonders te zien. En leuke gesprekjes met de aanwezige kunstenaars over hun werk . En ook heerlijk lunchen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is echt een inspirerende plaats daar, maar wel met veel lawaai. Im ben benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk museum. De oude weefgetouwen zijn ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heerlijke plek. Ik was er jaren geleden, maar wil er zeker nog eens heen. Jullie kochten een prachtige theedoek zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow heel interessant. Er komt nogal wat bij kijken voordat de boel draait

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Was er een leuke tentoonstelling? Om de spanning erin te houden, heb ik het nog niet opgezocht op internet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi allemaal,Toos en wat een prachtige kleden. Daar wil ik grrag ook eens gaan kijken,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik neem aan dat je in het textielmuseum in Tilburg was. Ik was daar toen erg onder de indruk van die grote breimachines. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me inderdaad een prachtig museum Toos, zo'n tapijt lijkt me wel wat. ook prachtig van kleur. Dat was dus genieten daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is al weer even geleden dat ik daar was, samen met mijn vriendin. Ik vond het toen heel indrukwekkend om te zien. Een prachtig museum als stoffen en garen je interesse hebben...

    BeantwoordenVerwijderen