Vorige week had de veteranenpersoneelsvereniging een leuk uitje voor ons geregeld, we gingen naar Museum De Tuut. Het bestaat uit het volledig gerestaureerde stoomgemaal en het nieuwe motorenmuseum met een grandioze verzameling antieke stationaire motoren. Het toont ons techniek van ongeveer 100 jaar geleden, de pionierstijd van de mechanisatie.
Het stoomgemaal de Tuut is het enig overgebleven stoomgemaal in 'Het Land van Maas en Waal'. Vroeger stonden er in deze polder van 20.000 hectare 8 stoomgemalen en in het gehele Gelderse rivierengebied 34. Voor de waterbeheersing van alle polders in het stroomgebied van Rijn en Maas werden meer dan 75 stoomgemalen gebouwd. Van al deze gemalen is er nog slechts één over: Stoomgemaal De Tuut.
Vrijwilligers bouwden een water ontdekbak om aan kinderen uit te leggen en te laten zien hoe het gemaal werkt. In de ontdekbak werkte ook alles, water stroomde weg, water kwam weer terug naar gelang de waterstanden. Niet alleen duidelijk voor kinderen !
We kregen er een rondleiding van een geweldig goede gids en dat geeft echt een meerwaarde, hij kon smakelijk vertellen en men kon merken dat hij er zelf ook plezier in had.
Het museum ligt in een mooi gebied, je kunt er in de omgeving lekker fietsen en voor de liefhebbers zijn er twee historische wandelingen uitgezet vanuit het museum.
Maar wij deden dat niet er was binnen zóveel te zien en te beluisteren, jammer dat je niet alles kunt onthouden.

Ik kan hier nog wel wat over vertellen, gewoon om te laten weten wat er toen al werd gemaakt. Dit is een Hornsby uit 1905. Er zijn twee Hornsby motoren in de collectie. ze werden gebruikt om pompen aan te drijven. Deze petroleummotor van 10 pk is de oudste van de twee en is gemaakt door Richard Hornsby & Sons, een in 1818 in Lincolnshire in Engeland gestichte machinefabriek, die tot 1918 bestaan heeft. Het was een innovatief bedrijf dat vanaf 1891 succesvol de door Akroyd bedachte oliemotor op de markt bracht. Deze oliemotoren, met een voor te verwarmen gloeikop, waren veel veiliger dan de gas- en benzinemotoren, waardoor de motor ook in dicht bewoond gebied toegepast kon worden. De oliemotor van Akroyd was de voorloper van de in het begin van de 20e eeuw ontwikkelde dieselmotor, die veel zuiniger is. Deze motor is als eerste uitgevoerd met instelbare brandstofinspuiting. Jullie snappen wel dat ik dit niet allemaal kon onthouden, maar daarom is het ongelooflijk knap dat al de vrijwilligers die hier werken, alles weer aan de praat hebben gekregen.

Alles schoon houden en controleren dat het veilig opgestart kan worden, voor de open dagen. Het stoomgemaal wordt een aantal keren per jaar een weekend onder stoom gebracht. nadere informatie is te vinden op www.de-tuut.nl
Je kunt wel zien hier dat alles goed word onderhouden, en dan te bedenken dat men het jaren heeft verwaarloosd en heeft willen slopen.
Hulde nogmaals aan alle vrijwilligers die met hun vakmanschap en enorme kennis dit in stand houden. Wij vonden het de moeite waard om dit alles te bekijken. We genoten met z'n allen ook nog van de heerlijke, goed verzorgde lunch. Helaas vergeten om er een foto van te nemen, maar hier wel een foto van het koffiekopje.
Leuk is dit, Toos. Ik werkte bij een machine fabriek en zat in het besturr van de personeelsvereniging en dit soort uitjes organiseerde wij ook altijd. Door jouw verhaal herinner ik me opeens verschillende locaties die we bezochten.
BeantwoordenVerwijderenFantastisch is dit. En de vrijwilligers kunnen ook geweldig poetsen, alles glimt je tegemoet.
BeantwoordenVerwijderenGrappig, ik dacht dat het over heel iets anders zou gaan. In Dordt was een tuut een agent
BeantwoordenVerwijderenWat een belevenis omdat zo te bekijken. Inderdaad het glimt je allemaal tegemoet. Bijzonder mooi museum.
BeantwoordenVerwijderenWat een grappige naam voor een gemaal. Leuk om dat museum te bezoeken. En in Groningen is een tuut een kus. Bij de plek waar schoolkinderen uit de auto's stappen staat nigal eens een bord: " tuut en d'r uut
BeantwoordenVerwijderenMooi om zo’n bijzonder museum te bezoeken, heel interessant ,met goede rondleiding .
BeantwoordenVerwijderenHoe in putten ook een stoomgemaal altijd leuk en heel mooi dat zulke monumenten bewaard blijven
BeantwoordenVerwijderenHeerlijk om bij zoiets binnen rond te kijken. Ik ben er wel eens langs gefietst maar toen was het dicht. Nu hebbik het via jouw blog toch gezien
BeantwoordenVerwijderenWat een goed verzorgde dag uit. Leuk om over zo'n gemaal te lezen. Ik wist er niks van.
BeantwoordenVerwijderenDat was niet alleen mooi maar ook interessant om te lezen met de foto's erbij. En zeker ook wel een leerzaam uitje.
BeantwoordenVerwijderen