vrijdag 3 maart 2017

Papier maken.

Het lijkt wel of we weer beslag aan het maken zijn, en in feite is dat ook zo, maar deze keer niet voor koekjes of een lekkere cake maar we gingen papier maken. Ik had het al eens gedaan samen met de twee oudste kleinkinderen en nu waren de jongsten aan de beurt. Het is leuk om te doen en niet te moeilijk. Het "recept"staat in "het grote ZELFMAAKBOEK voor meisjes", ISBN 978-90-216-6860-4, een heel leuk boek waar ik regelmatig ideeën uit haal om te knutselen. Alles wordt duidelijk uitgelegd maar de schrijfster schrijft in haar voorwoord "volg de instructies niet altijd klakkeloos op, maar maak er een eigen kunstwerk van" en dat doen we dan ook regelmatig.
Eerst ga je papier scheuren, daarvoor kun je kranten gebruiken maar ik vind dat niet zo fijn i.v.m de inkt, dus wij scheurden A4 papier waar je wel eens wat op hebt afgedrukt of enveloppen ( niet het plastic raampje ) van de bank, enz, enz. Het aantal velletjes bij elkaar moet net zo groot zin als een opengeslagen krantenpagina. De kleine snippers gooi je in een bak en je giet er 1 liter heet water over en dit laat je een kwartier weken. daarna ga je met de staafmixer aan de gang totdat het een fijne kliederige massa wordt.
Leg een theedoek op de keukentafel, schep met een zeef wat pulp uit de bak, druk er een beetje water uit en leg de pulp daarna op de theedoek. Doe dit totdat je genoeg hebt voor een A4'tje. Verdeel de pulp met je vingers, zodat het overal even dik is. Niet te dik, maar ook niet te dun want dan valt het uit elkaar. wil je er bloemen in verwerken dan moet je dat nu doen. Leg een droogbloem op het blaadje en verdeel wat pulp over de bloem. Niet teveel want de bloem moet zichtbaar blijven.
Nu leg je een tweede theedoek voorzichtig op het geschepte papier, wrijf hem zachtjes glad en leg er dan een plank op. Duw een paar keer met je volle gewicht op de plank om het vocht eruit te duwen. Haal de plank weg en trek de tweede handdoek voorzichtig omhoog. Nu moet het nog drogen, dit duurt wel een dag en een nacht. Wij deden er een klavertje vier in en een blaadje. Het klavertje is goed gelukt, maar het blaadje was te stug en toen het nat werd ging het bollen. We deden het eerder met GEDROOGDE VIOOLTJES en dat ging ook goed.
Het was weer leuk om te doen en vooral het mixen natuurlijk. Je ziet onze kleinzoon al kijken, zo van, wanneer ben ik aan de beurt.

9 opmerkingen:

  1. Leuk, je bent lekker bezig met de kleinkinderen, Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk, ik heb dat toen ik nog werkte ook wel gedaan op school. Maar nit meer aan gedacht, nu breng je me weer op een idee. Misschien is mijn kleindochter er wel aan toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. och wat een leuk idee Toos, dat ga ik van de zomer ook eens doen en dan met bloemetjes voor een hele lieve brief :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het blijft leuk om geschept papier te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, zo'n knutselboek! Ik ga het ook bestellen als verjaarskado voor mijn zus die 3 kleindochtertjes heeft!
    Daar zullen die kinders vast net zo van genieten als die van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om te doen! Ik ga meteen naar dat boek kijken. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat lijkt mij ook zo leuk!! En ik vind het super dat je dat met je kleinkinderen doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het zijn kleine kunstwerkjes geworden. Bijna jammer om er iets op te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen