zaterdag 4 juni 2016

Blauw tussen het gras.

Hoi, hoi alweer zagen we blauwe bloemen in de berm. Eerst maakten we 's-morgens een tochtje. Geen een blauwe bloem te zien. Toen maakten we 's-middags nog een tweede tochtje en ja hoor daar stonden ze, de GRASKLOKJES lieflijk tussen de zuring, de boterbloemen, de margrieten en het gras natuurlijk. Ondanks het lieflijke uiterlijk en de aardig klinkende naam had het grasklokje een minder goede reputatie, Volgens de Ieren gebruikten boosaardige trollen de bloemen als bekertjes om met onschuldige voorbijgangers een vroege vorm van het balletjeballetjespel te spelen. Dit ging er natuurlijk ook niet eerlijk aan toe. Het grasklokje heeft waarschijnlijk geen geneeskundige waarde, al waren vroeger gorgeldrankjes populair, omdat de bloemen op de keel leken.

6 opmerkingen:

  1. Ik ken de bloem, maar dit verhaal niet. Ik vind het altijd enig om te lezen wat men vroeger over bloemen dacht. Zoveel slechts over zijn klein bloempje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Balletjesballetjesspel? Ik ben dat even gaan (proberen) googlen maar vind er niks over...? Tja beroepsmisvorming dat ik dat wil weten zeker? ;-) Mooi toch hé die kleine klokjes... alle veldbloemen zijn mooi overigens. Alleen laten ze zo snel hun kopjes hangen in een vaas... Ze willen gewoon in de natuur blijven denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee dat verhaal kende ik ook niet. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze bloem ben ik al eens tegengekomen in de natuur. En vooral dan tijdens het wandelen. Het verhaal kende ik helaas nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen