dinsdag 24 oktober 2023

Watertoren 156 - Castricum.

 

Deze watertoren uit 1908-1909, maakte deel uit van het ziekenhuiscomplex Duin en Bosch en werd ontworpen door J. Scholtens, hoofdingenieur van de Provinciale Waterstaat van Noord-Holland. Met het toezicht op de uitvoering werd hoofdopzichter A. van Vliet belast. De uitvoering van het reservoir was in handen van F.A. Neuman, Esweiler (D). Het met behulp van vijf, 36 tot 60m diepe boorputten opgepompte duinwater, werd na te zijn ontijzerd en gefilterd, opgeslagen in een waterkelder van waaruit het naar het reservoir van de watertoren werd geperst. In 1936 is de watertoren voorzien van een extra ommanteling van staal en in 1965 is er rond de reservoir-ommanteling een omloop aangebracht. De toren heeft tot eind 70-er jaren dienst gedaan voor de eigen watervoorziening van het Provinciaal Ziekenhuis.

De 33,50 meter hoge toren heeft een betonnen fundering waarop een achthoekig basement dat evenals de ronde schacht erboven taps toeloopt. Het basement is opgetrokken in bruinrode waalsteen in kruisverband met snijvoeg en aan drie zijden voorzien van een getoogd negenruits venster van gietijzer. In de zuidzijde bevindt zich een terugliggende getoogde deur waarin een zesruits raam. De overgang van het achthoekige basement naar de ronde schacht wordt gevormd door een gepleisterde waterlijst waaronder een fries van gesmoorde baksteen.

De in rode baksteen opgetrokken schacht telt tien getoogde zesruits vensters van gietijzer: in de west- en oostkant  drie boven elkaar en in de noord- en zuidzijde twee. De ommanteling van het hoogtereservoir heeft een flauwhellend kegeldak voorzien van een overstek en een lantaarn. In de ommanteling bevinden zich enkele kleine vensters. 
Dat laatste is volgens mij nog wel aan één kant, maar aan de andere kant is een gigantisch raam waardoor men een prachtig uitzicht heeft.
Het bovenste gedeelte is dan ook één hotelkamer.

Achter de watertoren stond nog een gebouw, wat waarschijnlijk wel bij de watertoren heeft gehoord. Boven de deur staat de tekst, herstelwerkplaats en ketelhuis.
Nou dit was de eerste watertoren van weer een zonnige fietsroute op 29 augustus en die dag overschreden we ook de 7000 km.

Bron: monumentenregister.cultureelerfgoed.nl



9 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kap bovenop. Het uitzicht vandaar uit moet prachtig zijn. Ik ben benieuwd waar je verder bent geweest. Ook nu was je in een voor mij bekende streek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht: die ken ik. En dat zal best kloppen want ik kwam vroeger vaak in Castricum en omgeving

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig en wat zou ik graag eens op de omloop staan voor het uitzicht

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kan al bijna een boek maken met alle watertorens die je al hebt bezocht. En ook deze is wel mooi met daarbij ook interesante informatie geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzondere toren. Mooie omgeving om te fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke aflevering weer. Deze heb ik ook eens gezien maar door jouw blog weet ik er nu meer over

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind 'em prachtig! En duinwater... dat klinkt goed..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb veel rond Castricum gewandeld, er woonde een wandelvriend die mooie wandelingen uitzette voor ons toenmalige wandelclubje. Dus ik zal deze mooie watertoren beslist wel eens gezien hebben. Die hotelkamer bovenin lijkt me super om daar eens te overnachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind het een fraaie toren, lijkt me een vreemde gewaarwording om
    daar een nachtje te logeren, wel bijzonder. En Toos.....inmiddels
    7000 kilometer fietsroute afgelegd, geweldig gewoon. Jullie blijven
    vast heerlijk slank met zoveel kilometers👀

    BeantwoordenVerwijderen