zondag 7 mei 2023

Het leven is goed in m'n Brabantse land.

Een paar weken geleden hadden we afgesproken voor onze jaarlijkse fietsdag, maar het zou heel de dag regenen en flink koud zijn, dus besloten we om het uit te stellen. Nou ja, er was die dag hier geen drup gevallen, maar koud was het wel. Afgelopen donderdag ging het wel door en wat waren we blij, wat een schitterend weer, heel de dag zon, koffie 's-morgens op een terras evenals de lunch. Vriendin Ellen had een mooie route gevonden die ons bracht bij de De Opwettense watermolen. Opwetten is een buurtschap in Nuenen en op de route er naartoe fietsten we regelmatig langs bermen die geelgekleurd waren van bloeiend koolzaad en wolken wit fluitenkruid.

De molen (bouwjaar 1764) is een dubbele onderslagmolen die heeft gefungeerd als koren-,olie- en zaag en volmolen. Een volmolen is een industriemolen die werd gebruikt om stof uit geweven wol te verstevigen en te verdichten door een chemisch proces dat vervilten of  'vollen' wordt genoemd. In het kleine gebouw (links) bevond zich de korenmolen en in het verleden ook de houtzaagmolen. Van de houtzaagmolen is alleen nog een deel van het drijfwerk aanwezig. In het grote gebouw bevonden zich de oliemolen en de volmolen. Alleen het aswiel is daarvan nog aanwezig. Achter in het grote gebouw was ook een verblijf voor de knechten. De molen heeft twee waterraderen. Het grootste rad, dat van de korenmolen, heeft een doorsnee van 9,3 m en is het grootste in Brabant. Het kleine rad meet 7,6 m. Het molenterrein is dagelijks toegankelijk. De molen zelf is op zondagmiddagen in bedrijf en open voor het publiek. In het grote gebouw aan de zuidkant is sinds 2011 een restaurant gevestigd. 
De molen is geschilderd door Vincent van Gogh.

Wat ik ook superleuk vond is dat ik voor de eerste keer het ORANJETIPJE zag. Elk jaar hebben we het daar over, want er bloeien dan ook nog vaak Pinksterbloemen en daar legt het oranjetipje graag de eitjes. We hebben nog getracht om er zelf een foto van te nemen, maar hij en zij gingen echt nergens zitten en deden ze dat wel, dan was het te kort om te fotograferen. Ellen stuurde me nog deze foto van het www. Dankjewel. Nou mijn dag kon niet meer stuk en als het nog gaat lukken proberen we na de vakantie nog een tochtje te plannen.

(bron Wikipedia)


 

13 opmerkingen:

  1. Ja, je woont daar mooi zo in de mooie groene natuur. Heerlijk is het nu hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige molen. Ik hoop dat het je nog lukt het oranjetipje op de foto vast te leggen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg. Ik had nog nooit van het oranjetipje gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, heel goed. We hebben daar vorig jaar vanaf een camping in Terheijden in het naseizoen een beetje van mogen meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nieuwe poging. Ik had je vorige blog niet gezien en daar heb ik je net alsnog gefeliciteerd maar de reactie viel weg. Bij deze dus opnieuw. Groetjes Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slim om jullie fietsdag te verschuiven ivm het weer. Wat een bijzondere vlinder zeg. Bij mij gaan die insecten ook nooit rustig zitten voor een foto. Groetjes Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Idd dat oranjetipje gaat noooooit zitten. Frustrerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is zeker treffen Toos zo'n heerlijke zonnige dag geeft toch
    iets extra's tijdens een fietstocht. Prachtige omgeving en heel
    ,ooi ook de oude molen uit 1764. Wat goed dat jullie nu een keer
    geluk hadden en het oranjetipje konden bewonderen. Het lijkt er
    bijna op of iemand een gedeelte van de vleugels heeft beschilderd.
    Wat zullen jullie genoten hebben!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi. Dat oranjetipje 1x gezien maar zo vladdervlug. Dat van de pinksterbloemen wist ik niet. Moet jij raden waar ik op ga letten :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, daar hadden jullie zeker een prachtige dag voor uitgezocht!
    En wat een mooie foto's... en ik stel me zo voor dat het in 't echie nòg veel mooier was...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie tocht en leuk dat je die vlinder zag. Volgens mij zie je die hier niet, ga er eens goed op letten want ik weet nu hoe ie heet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig al dat Fluitekruid in de bermen! Mooi ook die molen. Heb ook het schilderij van Van Gogh opgezocht, kende ik trouwens niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is inderdaad erg mooi in Brabant want heb er al menige malen een wandeling gedaan. En het oranjetipje ook al paar maal ontmoet.

    BeantwoordenVerwijderen